SSU pressar Löfven att ge alla elever ett löfte

Idag går startskottet för SSU:s vårkampanj som ska pressa Socialdemokraterna att ställa sig på elevers sida. Under tre veckor kommer ungdomsförbundet ge sig ut på skolor i hela Sverige för att prata med elever och samla stöd för SSU:s Elevlöfte inför S-kongressen den 8:e april.

Ställer krav på Socialdemokraterna om ett elevlöfte
Högst upp på SSU:s agenda inför S-kongressen står SSU:s förslag om ett elevlöfte som innebär att Socialdemokraterna ger alla elever ett löfte om att stå på deras sida. För att ställa sig på elevernas sida menar ungdomsförbundet att Socialdemokraterna måste göra upp med systemfelen som skapar segregation i det svenska utbildningssystemet. SSU kräver bland annat att skolvalet och skolpengssystemet görs om.

– Ingen enskild lärare kan lösa alla de systemfel i skolan som politiken bär ansvaret för. Socialdemokraterna kan inte ducka längre, nu är det dags att göra upp med skolsegregationen, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Kallar Löfven till utvecklingssamtal
SSU menar att elevernas röst inte får höras tillräckligt i skoldebatten. SSU lanserar i kampanjen ett nytt opinionsbildande grepp genom att kalla Stefan Löfven till ett utvecklingssamtal. Med whiteboards och en ny sajt samlar SSU in elevers synpunkter om hur skolan kan förbättras, som sen lämnas över till Löfven. Tillsammans med Sveriges elever kommer SSU på S-kongressen i Göteborg driva på för att Socialdemokraterna ger alla elever ett löfte om en jämlikare skolgång.

– Skolan är den viktigaste frågan för unga, det är hög tid att Socialdemokraterna visar att elevernas perspektiv kommer med i skolpolitiken, säger Philip Botström.

Om Elevlöftet
Elevlöftet består av tre delar:
1) Ge alla elever samma chans att lyckas i skolan genom att bland annat förändra skolvalet och göra om finansieringen av skolan.
2) Stoppa den psykiska ohälsan genom att satsa på elevhälsan.
3) Skapa ett tryggt arbetsliv för alla unga genom att införa ett helt nytt system för omställning och vidareutbildning.

Läs mer på ssu.se/elevloftet

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare
E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström