SSU protesterar mot drogtester i skolan

Regeringen har kört över lagrådet och föreslår nu att barn under 15 år ska kunna drogtestas även utan föräldrars medgivande. SSU delar lagrådets ståndpunkt att åtgärden är oproportionerlig och att regeringens förslag kan vara början på en utveckling där åldern för straffmyndigheten sänks.

Svaret på problemet med ungas missbruk handlar inte om hårdare tag och kraftigare tag från polisen. Vad de barn som är på väg in i ett missbruk behöver är framförallt en vuxenvärd som kan ge stöd genom ett förebyggande arbete. När drogtester blir den enda signal som samhället uppfattar är detta ett underbetyg åt politikerna. Då behöver skolhälsovård, samtalsstöd och fritidsverksamhet främst prioriteras. - Detta är ännu ett i raden av förslag som visar på regeringens oförmåga att sätta sig in i unga människors behov. Nu fokuserar politiken på drogtester istället för på förebyggande verksamhet och en hjälpande hand. Den som missköter skolan och uppvisat tecken på drogberoende behöver en vuxenvärld som ser, förstår och agerar. Istället för att som ung misstänkliggöras och drogtestas mot sin vilja, säger David Nordström, välfärdspolitiskt ansvarig i SSU:s förbundsstyrelse. - Justitieminister Asks svar på alla frågor verkar vara hårdare tag. Barn under 15 år ska nu jagas av polisen, fler brott där den misstänkte är under 15 år ska utredas av polisen och drogtester på barn under 15 år ska nu kunna genomföras utan föräldrarnas tillstånd. SSU delar lagrådets oro att detta kan vara början på en utveckling där åldern för straffmyndigheten sänks, säger Johanna Storbjörk, kriminalpolitiskt ansvarig i SSU:s förbundsstyrelse.