• SSU/

SSU:s valanalysgrupp lanserar sin rapport ”Déjà vu all over again – SSU:s analys av valförlusten 2010 och socialdemokratins framtidsutmaningar”

Med en vecka kvar till Socialdemokraternas extrakongress lanserar SSU:s valanalysgrupp sin analys av valförlusten 2010 och socialdemokratins framtidsutmaningar. SSU:s valanalysgrupp är orolig över tendensen hos Socialdemokraterna att å ena sidan fastna i krisförlamning och inte bedriva oppositionspolitik och att å andra sidan vilja skynda vidare utan att låta eftervalsdebatten få djupare verkningar. SSU:s valanalysgrupp menar att detta känns som ett eko från eftervalsdebatten 2006 och har därför valt att kalla sin rapport ”Déjà vu all over again”. Rapporten finns att läsa i sin helhet på www.ssu.se

I rapporten riktar SSU:s valanalysgrupp hård kritik mot den bristande politiska initiativförmåga som präglat Socialdemokraterna under de senaste decennierna, där partiet avstannat i sitt samhällsbygge och kommit att anpassa sig och förvalta istället för att reformera. I valrörelsen spelade partiet allt för mycket på den borgerliga planhalvan med spridda förslag riktade till olika grupper, när man borde ha mött brännande samhällsproblem med en djupgående reformpolitik för stora delar av befolkningen. Särskilt kritiska är SSU:s valanalysgrupp mot den ekonomiska politiken, där socialdemokratiska företrädares försäkran om att man använde samma reformutrymme som den borgerliga alliansen var både ett politiskt och kommunikativt misstag, och mot sysselsättningspolitiken som var otillräcklig för att bryta arbetslösheten.  Socialdemokratins framtid ligger i en reformpolitik för jämlikhet där full sysselsättning, satsningar på välfärden, en skola för alla och en grön omställning av produktionen, infrastrukturen och konsumtionen står högt på agendan.

-       Vår uppfattning är att det inte går att isolera valförlusterna 2006 och 2010 från socialdemokratins politiska historia sedan mitten av 90-talet. En avstannad reformpolitik och ett ständigt minskat utrymme för den offentliga sektorn har lett till ett klimat som har banat väg för en högervridning av hela det politiska landskapet. Det enda sättet att bryta detta är en offensiv reformpolitik för jämlikhet, säger Kristin Linderoth, sammankallande i SSU:s valanalysgrupp.

SSU:s valanalysgrupp är också kritiska till de slutna och odemokratiska strukturer som präglar partiet och menar att en modern politik för jämlikhet går hand i hand med en öppen och demokratisk folkrörelse där medlemmarna får mer att säga till om och där partiet ger plats åt nya generationer av ledare, såväl yngre som nya äldre.

-       Det räcker inte att byta partiledning, nödvändiga politiska och organisatoriska förändringar måste till. En förutsättning för en radikal reformpolitik är att socialdemokratin återigen blir en modern folkrörelse där medlemmarnas åsikter tas på allvar och får bidra till den politiska utvecklingen, säger Faraj Abu-Iseifan, sammankallande i SSU:s valanalysgrupp.

Kontakt SSU:s valanalysgrupp:

Kristin Linderoth, Skåne, sammankallande: 0706-735182