• SSU/

SSU:s valberedning nominerar Gabriel Wikström till förbundsordförande och Ellinor Eriksson till förbundssekreterare

SSU:s valberedning har sedan kongressen 2009 haft förtroendet att hitta lämpliga kandidater för att leda förbundet i framtiden. Efter omsorgsfullt arbete och många diskussioner med distrikt och klubbar föreslår valberedningen nu Gabriel Wikström till förbundsordförande och Ellinor Eriksson till förbundssekreterare.

- Valberedningen tror att Gabriel och Ellinor är bäst lämpade att fortsätta utveckla SSU både politiskt och organisatoriskt, säger Nils Hultin, valberedningens sammankallande.

Gabriel Wikström är 26 år gammal och bor i Västerås. I förbundsstyrelsen har han varit ansvarig för skolfrågor. Han har varit aktiv i SSU i över tio år och studerar till vardags statsvetenskap i Uppsala.

Ellinor Eriksson är 23 år gammal och kommer ursprungligen från Gävle. I förbundsstyrelsen har hon under de senaste två åren haft ansvar för SSU:s studieverksamhet. Till vardags läser hon psykologi på Karolinska Institutet.

Valberedningens förslag kommer att prövas på SSU:s förbundskongress, som i år äger rum mellan den 2 och 5 augusti på ABF-huset i Stockholm. Då kommer ombuden att ta ställning till vilka som ska leda förbundet framöver.

Läs mer om Gabriel Wikström och Ellinor Eriksson här:

Kontakt:

Nils Hultin, valberedningens sammankallande