SSU skickar protestbrev till Irans ambassad i Sverige

SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland skickar protestbrev till Irans ambassad i Sverige och uppmanar fler att göra detsamma.

Protestbrev till Irans ambassadör i Sverige Upphör med våldet! I mellandagarna kom nya rapporter om våld från den Iranska regimen. Sammanstötningar i Teheran har lett till att flera personer dödats av de iranska säkerhetsstyrkorna. Detta är de våldsammaste aktionerna sedan i somras. Vårens presidentval i Iran har orsakat omfattande protester både i Iran och i omvärlden. Det är inte svårt att förstå varför. Många är vi som har chockats av hur den iranska regimen slår tillbaka genom att ge sig på oppositionella, förbjuda utländska medier på gatorna och stänga av mobilnät och stänga ner sociala internetsajter, anfalla bostäder där oppositionsanhängare befinner sig, och gripa eller i värsta fall döda människor som protesterar. Situationen i Iran blir alltmer akut och ohållbar. För mycket blod har redan spillts och för lite har gjorts för att respektera universella värden som frihet och demokrati i Iran. Genom den iranska ambassaden i Sverige ställer SSU därför följande krav på den iranska ledningen: • Arrangera ett helt nytt presidentval! • Respektera fria demonstrationer och en obunden massmedia! • Upphör omedelbart upphör med våldet mot dem som protesterar och släpp de politiska fångarna! Om ovanstående inte respekteras måste både Sverige och EU införa sanktioner mot ledarskiktet. Jytte Guteland Förbundsordförande SSU Se även Jytte Gutelands blogg på www.jytteguteland.se