SSU släpper ny bok om Israel och Palestina

SSU:s avgående förbundsledning släpper idag på SSU-kongressen en bok om SSU:s engagemang för fred i Mellanöstern mellan Israel och Palestina. Boken heter "Vägen till fred" och är ett sätt att föra vidare SSU:s engagemang i frågan till nästa generation SSU:are.

Boken är ett studiematerial som beskriver SSU:s långa arbete för fred i Mellanöstern. Boken är ett initiativ från Jytte Guteland och Mattias Vepsä med hopp om att kravet om ett fritt och självständigt Palestina hörsammas ännu tydligare från såväl regeringen som Socialdemokraterna.

I september väntas den palestinska myndigheten utropa en självständig palestinsk stat, Jytte Guteland och Mattias Vepsä hoppas att Sverige och omvärlden sluter upp bakom deras strävan att få bilda en egen stat.

-       SSU vill att Sverige erkänner Palestinas självständighet. Vi vill se ett hårdare arbete i frågan från Socialdemokraterna och vi kräver att regeringen tar ställning för ett erkännande av Palestina. Det känns symboliskt att ha det som mitt sista krav i rollen som SSU:s förbundsordförande, säger Jytte Guteland som avgår under dagen.

Kontakt: Pezhman Fivrin, 0735-19 01 03