SSU största politiska ungdomsförbundet

SSU största politiska ungdomsförbundet Färska siffror visar att SSU kraftigt ökat i medlemsantal. SSU har cirka 15 500 medlemmar under 25 år, och totalt cirka 22 000. Därmed befäster SSU sin position som landets största politiska ungdomsförbund. Målet att värva 5 000 nya medlemmar under 2001 är inom räckhåll. Ökningen motsvarar mer än vad Attac värvat hittills eller både Grön Ungdoms och LUF:s medlemsantal tillsammans. Sedan 1997 har SSU brutit sin negativa medlemstrend. SSU-förbundet har ökat sedan dess och har idag cirka 22 000 medlemmar. Under flera år har SSU varit framgångsrika i sin medlemsvärvning. Under år 2000 värvade SSU 4000 medlemmar på temat feminism. I år är målet satt att värva 5000 nya medlemmar. Temat är integration och hittills har omkring 2000 ungdomar lockats till engagemang inom SSU. Under SSU-kongressen som hålls den 6- 10 augusti uppskattar SSU att cirka 650 nya ungdomar kommer att bli medlemmar. - SSU satsar hårt på medlemsvärvning. Till SSU-kongressen föreslår förbundsstyrelsen att SSU ska ha som målsättning att värva 15 000 nya medlemmar under de två kommande åren. För oss är det viktigt att vara en modern folkrörelse i unga människors vardag. Att vara många är ett mål i sig. Ju fler vi är desto mer kan vi påverka samhället. Ökningen i år gör att SSU befäster sin position som det största ungdomsförbundet, säger Lena Hallengren förbundssekreterare i SSU. Efter SSU kommer Ung Vänster i storlek. Enligt den senaste uppgift Ung Vänster kan uppge har förbundet 12 056 medlemmar under 26 år. Enligt SSU- förbundets centrala medlemsregister har SSU cirka 15 500 medlemmar i den åldersgruppen. För mer information ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/28/20010628BIT00750/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/28/20010628BIT00750/bit0002.pdf