SSU tar fighten mot rasisterna i kyrkovalet

Idag går startskottet för SSU:s kyrkovalskampanj som ska få fler unga att rösta i kyrkovalet. Med en sajt och kortfilmer som vapen ska SSU ta fighten mot rasister och konservativa genom att mobilisera unga för progressiva värderingar.

Ett vägval om värderingar
Den 17 september är det val i Svenska Kyrkan. Kyrkovalet kallas ibland det bortglömda valet för att det har så lågt valdeltagande. Förra valet röstade bara 12,8%. Det tycker SSU är farligt. För det finns konservativa och rasistiska krafter som utnyttjar det faktum att få känner till kyrkovalet.

–Kyrkovalet handlar om att ta ställning om värderingar. Det räcker inte att försvara alla människors lika värde med ord, utan det krävs också handling. Därför är det viktigt att gå och rösta om man är medlem för att inte ge rasisterna walk-over, säger Philip botström, förbundsordförande SSU

Så ska SSU vinna valet bland unga
Mellan den 28:e augusti och 17:e september kommer SSU mobilisera medlemmar över hela Sverige för att få fler unga att gå och rösta i kyrkovalet och. SSU:s kyrkovalskampanj är både analog och digital. Det kommer både vara klassiska aktiviteter som dörrknackningar men även mobilisering på nätet. SSU har bland annat lanserat sajten kyrkovalet.info där man kan skriva upp sig och få en påminnelse när det är dags att rösta.

– SSU:are runt om i hela landet kommer engagera sig för att få fler unga att gå och rösta i kyrkovalet. Vi är det politiska ungdomsförbund som mobiliserar överlägset flest i kyrkovalrörelsen, säger Andrea Törnestam, förbundssekreterare SSU.

Om SSU:s kyrkovalskampanj
På kyrkovalet.info kan man skriva upp sig för att få en påminnelse om att gå och rösta och läsa mer om SSU:s prioriterade frågor i kyrkovalet. Målet med kyrkovalskampanjen är att mobilisera många unga att gå och rösta i kyrkovalet för att visa att det finns en motkraft mot de rasistiska krafter som vill få inflytande i kyrkan.

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare

E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström