SSU tecknar kontrakt med TV4 om politisk TV-reklam

I april kommer SSU att sända tv-reklam. I veckan skrev vi kontrakt med TV4. Vi blir därmed det första politiska ungdomsförbundet som använder tv-reklam för att nå ut med politiken. Vi blir också först ut av de politiska aktörer som kommer att sända reklam inför de allmänna valen 2010.

- Vi vill att vår reklam ska uppfattas som varm och hoppfull. SSU strävar efter att nå ut till de unga i Sverige. Vårt budskap är att de unga har rätt att ställa krav och att arbetslösheten måste brytas. Med det bevisade genomslag som tv har tillsammans med ungas positiva inställning till politisk tv-reklam utgör den mediekanalen ett viktigt forum för oss, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. -1 av 4 unga är arbetslösa, därför blir det extra viktigt med en ordentlig debatt och kampanj. Vi förstår att politisk reklam kommer att väcka reaktioner. Sannolikt lär åsikten att det innebär en ovälkommen amerikanisering av politiken att luftas. Vi tänker dock inte att ägna oss åt negativa kampanjmetoder likt de i USA. Vår förhoppning är att vår reklam ska väcka politisk nyfikenhet hos den unga generationen, säger Mattias Vepsä förbundssekreterare SSU. Fakta: Efter att de första politiska tv-reklamfilmerna hade sänts i Sverige, i samband med Europaparlamentsvalet, utförde Novus Opinion en undersökning. Den visade att unga var särskilt positiva till politisk reklam. Tre av tio unga, under 30 år, ansåg sig få reda på ny information om partierna och deras politik genom tv-reklamen. Av de unga som hade sett politisk tv-reklam uppgav 36 procent av de unga att de också hade diskuterat reklamen. 37 procent av de unga ansåg dessutom att tv-reklam kan göra det lättare att välja parti i riksdagsvalet.