SSU välkomnar Karl Petter Thorwaldsson som ny LO-ordförande

Idag, klockan 12.45, valdes Karl Petter Thorwaldsson till ny LO-ordförande på LO:s kongress. Karl Petter, även Kålle kallad, är tidigare ABF-ordförande och var även förbundsordförande för SSU mellan 1990-1995. SSU:s förbundsordförande Gabriel Wikström är mycket nöjd med valet.

- Att leda LO är bland de absolut finaste uppdrag som går att få i den svenska arbetarrörelsen. Jag är helt övertygad om att Karl Petter kommer göra ett utmärkt arbete och vi ser fram emot ett tätt samarbete mellan SSU och LO, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU.

LO står inför många utmaningar. Den kanske största är att allt fler unga väljer att stå utanför fackföreningsrörelsen. Fler unga måste gå med i facket för att LO ska kunna överleva långsiktigt.

- Om LO ska vara relevant för unga måste man bättre än idag prioritera den höga ungdomsarbetslösheten och de osäkra arbetsvillkoren som unga möter när de får sina första jobb. LO skulle, med sina många medlemmar och samlade kunskap, kunna vara en tyngre aktör i debatten om hur vi bäst skapar fler jobb och förbättrar situationen för unga på arbetsmarknaden. Där kan vi göra mycket tillsammans, SSU är inte bara vara Socialdemokraternas ungdomsförbund utan även LO:s, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se