SSU välkomnar lösning för ensamkommande

SSU har tidigare uppmanat regeringen att hitta en lösning för de ensamkommande som på grund av orimligt långa handläggningstider har hamnat i kläm. Därför välkomnar SSU att regeringen kommit överens om att de ensamkommande minderåriga som kom innan den 25 november 2015, där handläggningstiden varit mer än 15 månader och som hunnit fylla 18 under den tiden ska få möjlighet till en ny prövning. Det är asylskäl, inte handläggningstider, som ska avgöra om man får stanna eller inte. Nu hoppas SSU att de andra riksdagspartierna går regeringen till mötes.

–Jag välkomnar att regeringen hittat en lösning för de ensamkommande unga från Afghanistan som hamnat i kläm på grund av orimligt långa handläggningstider. Regeringen visar att man kan ta ansvar i svåra frågor, nu hoppas jag att de andra riksdagspartierna också tar ansvar, kommenterar Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare

E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Läs mer på www.ssu.se

Citat