SSU vill se sommarjobbsgaranti för unga

Idag lanserade LO en rapport som visar att endast 54 645 sommarjobb anmäldes till arbetsförmedlingen under perioden oktober till april.  Det motsvarar 4,4 sommarjobb per 100 unga i åldrarna 15-24 år. Även om alla sommarjobb inte anmäls till arbetsförmedlingen är konkurrensen bland sommarjobben oerhört stor och många unga kommer stå utan sommarjobb.

-      För att kunna få ett arbete på dagens arbetsmarknad krävs det att man har erfarenhet från tidigare arbeten. Sommarjobb ger unga arbetslivserfarenhet och vi välkomnar därför LO:s förslag på handslag för sommarjobb som innebär att alla Sveriges kommuner garanterar alla 17-åringar ett sommarjobb i sina hemkommuner, Vi ser det som ett första steg men i förläningen vill vi se en sommarjobbsgaranti för alla unga,  säger Gabriel Wikström, förbundsordförande på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Ungdomsarbetslösheten stor utmaning
112 000 unga i Sverige mellan 16 och 25 år varken jobbade eller studerade under hela året 2011. Ungdomsarbetslösheten fortsätter att öka, liksom långtidsarbetslösheten bland unga. SSU och LO drev tillsammans förslaget om 90-dagarsgaranti för unga arbetslösa, vilket också fick genomslag på den Socialdemokratiska partikongressen.

-      Den moderatledda regeringen har kapitulerat för ungdomsarbetslösheten och LO:s rapport visar att det finns många utmaningar. LO och SSU kommer tillsammans fortsätta arbeta för att se till att alla unga får rätt till arbete, bland annat genom att förstärka övergången från studier till arbete och fortsätta arbetet med yrkesintroduktion för unga i fler branscher, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se