SSUs förbundsordförande besöker Skaraborg

Imorgon, lördagen den 21 mars besöker SSUs förbundsordförande Jytte Guteland Skaraborgs SSU-distrikts årskonferens. Under sitt besök kommer Jytte att prata om den hårda tid som råder när den allvarliga jobbkrisen tar sig allt djupare in i svenska folkets vardag, där unga människor drabbas extra hårt på grund av otrygga anställningsformer och låg arbetslivserfarenhet. Sverige har idag sex gånger högre ungdomsarbetslöshet än övriga Europa, 136 000 arbetslösa ungdomar i Sverige saknar arbete. Det är näst efter Spanien Europas högsta ungdomsarbetslöshet. När de största ungdomskullarna på 20 år snart går ur skolan är det denna verklighet de möter. Samtidigt har vi en borgerlig regering som passivt sitter och tittar på. Detta vill SSU ändra på.

- Det ska bli kul att besöka Skaraborg och distriktets årskonferens. Jag vill prata om den passiva borgerliga regeringen och den tuffa situation som råder för många unga människor i Sverige idag. Vi i SSU tror på Sverige och vet att det går att investera Sveriges ungdom ur krisen. Men detta hindras av regeringen Reinfeldt. De har skurit ner 70 procent av arbetsmarknadsutbildningen, minskat antalet arbetspraktiskplatser med 97 procent och kraftigt dragit ner på anslagen till komvux, vilket förnekar många ungdomar en möjlighet att studera på yrkesutbildning och högskola, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

- Vi SSUare tror att Sveriges ungdomar vill och kan om de bara får rätt möjligheter.
Därför föreslår vi en skattereduktion motsvarande hela arbetsgivaravgiften för företag som anställer arbetslösa ungdomar. Vi vill även investera i ett brett utbildningspaket med fler platser i högskolan, KY-utbildningar och komvux samt att investera i fler platser för att möta behovet av nyrekrytering inom välfärden. Det är några förslag som kan få Sverige att byta färdriktning, avslutar Jytte Guteland.

Fakta ungdomsarbetslöshet Västra Götaland:

I Västra Götaland uppgick antalet arbetslösa ungdomar mellan 18 och 24 år i slutet av februari till 8 723, vilket är runt 3 500 fler än under motsvarande tid året innan. Arbetslösheten bland ungdomar har ökat med 69 procent. Dessutom var nästan 3000 fler ungdomar sysselsatta i program med aktivitetsstöd i januari 2009. Det är en ökning med nära 200 procent.

Jytte Guteland kommer att finnas på plats på Skaraborgs SSU-distrikts årskonferens i Stadshuset i Skövde på lördagen den 21 mars klockan 10.30-15.00. För kontakt med Jytte Guteland på plats i Skövde kontakta Pezhman Fivrin på 0735-190103.