Startskott för SSU:s festival

​Idag drar SSU:s valkickoff ”Festivalet” i Strömstad igång. Under festivalveckan kommer 1500 deltagare att ladda upp inför valrörelsen med politiska seminarier, workshops och musik.

- De unga väljarna är rekordmånga i årets val. SSU:s uppgift blir därför att uppmana den unga generationen att rösta och visa sin styrka i valet. Det har varit stort intresse från unga att delta i vår valkickoff och därmed markera vikten av att få en ny politik i Sverige. SSU genomför nu det största vallägret sedan millennieskiftet. När en av fyra unga saknar jobb måste den största och viktigaste frågan inför valet bli ungdomsarbetslösheten, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.

- Festivalet är SSU:s största arrangemang på tio år. Det känns fantastiskt att SSU växer och att vi kan starta valrörelsen med 1500 deltagare på vår egen festival i Strömstad, säger Mattias Vepsä, förbundssekreterare SSU.

Några av höjdpunkterna under veckan är:

• Tisdag kl 21-22 Invigning med Ibrahim Baylan, partisekreterare för Socialdemokraterna och Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.
  • Onsdag kl 14-16 Seminarium om Ship to Gaza med Ulf Carmesund som deltog i biståndskonvojen.
  • Fredag kl 12-14 Seminarium om ungdomsarbetslösheten med Stefan Löfvén, förbundsordförande IF Metall.
  • Lördag kl 14-16 Seminarium med förbundsordföranden och språkrör för de rödgröna ungdomsförbunden.
  • Lördag kl 19.00 Konsert i Strömstad, Skeppsbroplatsen, med Timbuktu och Miss Li.

Festivalet pågår mellan den 3-9 augusti på Seläters camping utanför Strömstad. Media är välkomna att besöka Festivalet.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare information och kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.