• SSU/

Stoppa IPRED-lagen! - Öppet brev till Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin

Igår blev lagen klar som innebär att privata storföretag tillåts jaga en hel ungdomsgeneration för att de själva inte hänger med i teknikutvecklingen. Den nya IPRED-lagen saknar rättsäkerhet och bygger på en rädsla för det nya.
IPRED-lagen måste stoppas!

Öppet brev till

Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin samt till moderaternas och socialdemokraternas riksdagsledamöter i justitieutskottet.

Stoppa IPRED-lagen!

Vi skriver till er som är makthavare med en vädjan om att se över blockgränserna och samarbeta kring en viktig fråga för oss unga. Under senare år har vi inom ungdomsförbunden gemensamt reagerat mot ett hårdnande klimat mot ungdomsgenerationen. Vi oroas över en tuffare ton mot ungdomars intressen och vardag och en misstänksamhet mot ny teknik.

Tidigare i år handlade det om hur staten skulle skydda sig mot dialogen på nätet genom den så kallade FRA-lagen. Nu handlar det om hur skivbolagen ska skydda sig mot nätanvändarna genom den så kallade IPRED-lagen. Idag, den 4 december, antog regeringen propositionen som innebär att civila aktörer ska kunna skydda immateriella rättigheter.

Vi förstår att de stora skivbolagen har haft en framgångsrik lobby kring detta. Vi hälsar dem att det hade varit mer bättre att ha en dialog med sina kunder och med de mindre skivbolagen om hur man framöver kan omfamna den nya tekniken. En mer konstruktiv dialog kring detta skulle kunna skapas om de stora skivbolagen slutar backa in i framtiden.

Vi unga, oberoende partitillhörighet, tycker att våra moderpartier måste tänka om – och tänka rätt. Det handlar inte om att låta ”pirater” leka fritt på nätet. Vi kan och ska inte skydda oss mot ny teknik. Vi kan och ska inte låta skivbolag jaga ungdomar med hotbrev.

Vill värna rättsäkerhet och skydda den unga generationen från IPRED-lagen. Vi går inte med på kosmetiska förändringar utan kräver att Du som partiledare och Du som riksdagsledamot säger nej till detta lagförslag.

Jytte Guteland förbundsordförande SSU

Johanna Storbjörk, kriminalpolitiskt ansvarig, SSUs förbundsstyrelse

Reagera du med. Stoppa Reinfledts dumheter i spelet "FRA-Fredrik Reinfeldt attacks", www.röd.nu
Gå med i SSU, och kom med oss på facebook