Stor besvikelse i SSU

Idag utsåg Socialdemokraterna sina talespersoner i riksdagen. Det är med stor besvikelse som SSU konstaterar att partiet klubbade ett beslut för gårdagen och inte för framtiden.

-         Idag hade Socialdemokraterna chansen att förnya men valde mer metoden att förflytta. Lösningen på partiets kris är inte att flytta företrädare mellan olika positioner utan att våga släppa fram nya personer. SSU är övertygade om att förnyelsen inom socialdemokratin inte kan frikopplas från en föryngring. Vi är besvikna och kommer att fortsätta att lyfta frågan om föryngring och förnyelse fram till extrakongressen, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

-         SSU utmanar Socialdemokraterna att ta stöd av våra förbundsstyrelseledamöter som också är talespersoner inom olika politikområden för utveckling och förnyelse av politiken. Med tanke på de få nya personerna som släppts in på ledande positioner är Socialdemokraterna i behov av nya idéer vilket SSU gärna bidrar med, avslutar Jytte Guteland.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.