• SSU/

Större chans att få en ponny av Fredrik Reinfeldt än ett jobb om du är ung

Regeringen talar med stora ord i sin nya budget om hur insatserna kring ungdomsarbetslösheten ska bemötas. Frågan är vilket hopp landets långtidsarbetslösa ungdomar kan sätta till den borgliga regeringen?

Ska de långtidsarbetslösa ungdomarna utgå från sina egna erfarenheter sen den borgliga regeringen tillträdde så ser det dystert ut. Antalet långtidsarbetslösa ungdomar har ökat från 1700 personer till 7100 under borglighetens första år. De som redan hade det hårt fick det ännu hårdare med regeringen Reinfeldt.

- Likt en frustrerad femåring som tjatar om en ponny, upprepar Reinfeldt ”vi har en politik för jobb”. För de långtidsarbetslösa ungdomar som till antalet har flerdubblats känns det budskapet ganska ihåligt. Jag förstår dem. De har troligen större chans att få en ponny av Reinfeldt än ett nytt jobb om man ska se till regeringens första år, säger SSUs förbundsordförande Jytte Guteland.

Media är välkomna att kontakta Pressekreterare Peter Skeppström på 070-592 60 38