Tiotusen elevers skolgång hårt drabbad av friskolenedläggning

SVT erfar att en av landets allra största och mest etablerade friskolekoncerner, JB-koncernen, tidigare John Bauer, är på väg att gå i konkurs. Detta riskerar att drabba tiotusen elever som får sin skolgång omkullkastad.

- Detta visar med all tydlighet att skolan måste styras av elevernas intresse och inte kortsiktiga vinstintresse, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

JB-koncernen, som på sin hemsida beskriver sig med orden ”genom vår storlek och erfarenhet skapar vi trygghet för våra elever och föräldrar”, lägger redan vid terminsslutet ner JB-gymnasiet i Jönköping. Hela koncernen är nu på väg att gå omkull eftersom ägarna, ett danskt riskkapitalbolag, inte vill skjuta till mer pengar.

-  Så länge friskolorna styrs av riskkapitalisters, och inte elevernas intresse, så kan trygghet aldrig skapas för varken elever eller föräldrar. Vi vill se att kommunerna får ett avgörande inflytande vid friskoleetableringar för att säkerhetsställa att eleverna alltid sätts främst. Därför kommer SSU fortsätta driva frågan, säger Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se
Twitter: @marcusstrinas

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.