Tydlig krisinsikt, men för partiet återstår det hårda arbetet

Kriskommissionen har rest i rätt riktning, det finns insikt om partiets stela strukturer, bristen på förtroende kring jobben, vikten av att prioritera skolan med nya grepp samt en analys kring varför vi tappat förmågan att leda utvecklingen. Det är bra att rapporten beskriver vikten av att bli ett modern parti, som är nyfikna och öppna. Det är genomarbetat och det finns krisinsikt, det kunde dock varit ännu större fokus på jobben och fördelningspolitiken. Samtidigt, som det finns många goda förslag, finns det nu en risk att rapporten blir hyllvärmare om den inte sammanfattas i ett antal konkreta reformförslag inför kongressen.

- Kriskommissionen har rest i rätt riktning. Samtidigt finns nu en risk att partiet missar skogen för alla träden. Kriskommissionen har åsikter om väldigt mycket, men i grunden handlar partiets utmaning om förtroende kring de stora frågorna jobben och fördelningspolitiken. Partiets utmaning nu, bli att sammanfatta rapporten till de grundläggande utmaningarna och fokusera på dem, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

- Socialdemokraterna måste nu greppa varför förtoendegapet kring jobben och fördelningspolitiken har uppstått. Det handlar om två delar, dels bristen på gemensamt fokus och vision, vart Sverige är på väg, dels på att vårt agerande där vi styrt inte tillräckligt bevisat vår förmåga att förverkliga det vi talar om. Därför behövs nu ett reformprogram. Det första spadtaget måste tas redan nu på kongressen i mars, säger Jytte Guteland.

SSU:s utgångspunk:

SSU:s förbundsstyrelse identifierade jobben och fördelningspolitiken som huvudskäl till varför vi förlorade valet. Det farligt när det uppstår en förtroendeklyfta mellan ett parti och medborgarna. SSU ser stora problem med att det har utbrett sig ett fötroendegap kring s förmåga att sköta ekonomin och klara jobben. Oavsett hur många gånger vi har sagt ordet jobb i olika debatter, har väljarna slutat tro på budskapet.

Detta förtroendegap känns igen också när det handlar om fördelningspolitiken. När partiet säger att de vill utjämna löneskillnader, minska segregationen i skolan och åstadkomma ett jämlikt samhälle, så säger allt för många att de visserligen uppskattar budskapet men att de inte tror att det är möjligt.

Allt för många svenskar tror inte att partiet längre besitter den skarpa förmågan att lyckas. Allt detta handlar om förtroende. Brist på sådant. För att få kraft igen måste vi visa att vi hört och förstått budskapet. Vi måste signalera att vi är självkritiska kring att vår jobb- och fördelningspolitik inte var tillräckligt skarp under vår sista regeringstid och samtidigt beskriva de nya reformer som ska ge Sverige självförtroendet åter. Vi måste sluta opponera mot Moderaterna och starta oppositionen mot orättvisorna. Vi ska tala med svenska folket om vilken utveckling som behövs för att ge hopp och framgång till hela vårt land.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.