Unga vinnare i regeringens budget

Idag presenterade finansminister Magdalena Andersson det kommande årets statsbudget. Socialdemokraternas ungdomsförbund menar att man presenterat en budget som tydligt fokuserar på ungas situation. Samtidigt är SSU oroliga över att det går för långsamt fram med 90-dagarsgarantin.

-        Regeringen har pekat ut ungdomsarbetslösheten som en av de viktigaste frågorna för politiken att lösa. Det är bra. Jag är positiv till de trainee- och utbildningsplatser som presenterats, men hade förstås önskat ännu mer resurser för att fullt utveckla SSU:s 90-dagarsgaranti, och kommer fortsätta ligga på för det, säger Ellinor Eriksson förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Unga vinnare
Med över 18 000 nya utbildningsplatser, en upprustad skola samt 90-dagarsgarantin menar SSU att det är tydligt att det är de unga som är vinnarna i regeringens budget. Arbetsförmedlingen har nu fått i uppdrag att förbereda införandet av 90-dagarsgarantin som ska vara fullt utbygd under mandatperioden.

-        Jag kan också konstatera att vi äntligen får en budget som kommer att förbättra villkoren för oss unga och som bidrar till att utjämna klyftor mellan hög- och låginkomsttagare, män och kvinnor. Det är Sverige i desperat behov av, säger Ellinor Eriksson.

Om 90-dagarsgarantin
Förslaget 90-dagarsgarantin initierades av SSU 2012 och innebär att samhället ska erbjuda jobb, utbildning eller praktik inom 90 dagar för en ung som blir arbetslös. Efter starkt lobbyarbete mot moderpartiet lyckades SSU få med sig en majoritet av ombuden på socialdemokraternas partikongress i Göteborg 2013. Regeringen valde att anta förslaget i statsbudgeten för 2014 genom att låta arbetsförmedlingen bereda reformen. Förslaget beräknas under 2015 kosta 1, 28 miljarder kronor.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.