• SSU/

Utnyttja det svenska ordförandeskapet till att sätta press på Iran

Om en vecka inleds det svenska ordförandeskapet i EU. Det första Sverige borde göra när man tar över ordförandeklubban är att samordna EU:s politik mot den Iranska regimen och sätta press på Iran. Utvecklingen i Iran är allvarlig och nu behövs det stöd till demonstranterna och att omvärlden börjar agera.

- Som Parvin Ardalan tidigare sagt är det verkningsbart om ett europeiskt land eller EU uttalar sitt stöd. Det borde den svenska regeringen göra första dagen på ordförandeskapet, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. Det här är SSUs krav inför det svenska ordförandeskapet att ställa till den iranska regimen: • Arrangera ett helt nytt presidentval • Respektera fria demonstrationer och en obunden massmedia • Upphör omedelbart med våldet mot dem som protesterar (Parvin Ardalan är kvinnorättsaktivisten och demokratikämpen som hindrades att åka till Sverige för att ta emot Palmepriset förra året.)