Uttalande från SSU inför FN-dagen

​På söndag firas FN-dagen runt om i världen. FN är och har historiskt varit en viktig aktör för fred och säkerhet i världen. Organisationen har sedan starten 1945 kommit att spela en viktig roll för att lösa konflikter och främja fredsarbete internationellt. FN har dock problem med förtroendet, många ifrågasätter kraften att agera när det verkligen krävs. SSU lyfter tre konflikter inför FN-dagen där FN misslyckats att spela en mer aktiv roll.

-         SSU vill se att FN ökar sitt engagemang för frihet och demokrati i Västsahara, Burma och Iran. Det är på tiden att FN sätter press på diktaturer och sätter frågan om mänskliga rättigheter högre på dagordningen. Stormakternas egenintressen måste sättas åt sidan om FN i framtiden ska kunna vara trovärdigt. Arbetet för fred och säkerhet kan inte enbart vara starkt när tv-kameror och fotoblixtrarna går på högvarv, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

-         Munkupproret i Burma, den gröna rörelsens kamp i Iran samt frågan om Västsaharas kamp mot den marockanska ockupationen är tre frågor där FN måste göra mer för att åervinna förtroendet. FN missade att fånga tillfällen som fanns exempelvis när munkupproret satte press på militärjuntan, eller när den gröna rörelsen var nära att pressa dikaturen i Iran till eftergifter. FN lyckas inte heller driva igenom sitt eget krav på folkomröstning om självständighet för Västsahara. FN måste orka sätta press på diktaturer och ockupationsmakter och inte endast applodera med när andra agerar, avslutar Jytte Guteland.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.