Välkommen till nutiden, skivbranschen!

Den moderatledda regeringen vill lämna över ansvaret för att bekämpa brottslighet till storföretag. Nu ska den unga generationen pressas på pengar, medan staten blundar, allt på grund av att skiv- och filmbranschen inte hänger med i utvecklingen. IPRED - lagen måste stoppas.

Teknikutveckling går framåt i en rasande fart. Det har den länge gjort. Men det har inte skett utan motstånd. I Kina och Iran försöker staten stänga ner internetsidor som inte innehåller vad de vill. I Danmark och snart Sverige ska skiv- och filmbranschen hota och stämma den unga generationen tillbaka till den föråldrade plastskivan.

- Ny teknik är positivt. Det hjälper till att sprida information i en allt snabbare takt och det har en hel generation nu anammat. Genom internet kan du från ditt rum ta del av all möjlig och omöjlig kultur. Det är något positivt som vi måste stödja. Vi kan inte genom rättsosäkra civilmål mot unga stoppa teknikens och kulturens utveckling, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

Den föreslagna IPRED -lagen är inte bara fientlig mot ny teknik och den unga generationen. Den är väldigt rättsosäker. Om en cykel blir stulen är det polisen som ska utreda brottet och om de finner tillräckliga bevis är det staten som genom åklagaren ställer den som stulit cykeln inför rätta. Den som är misstänkt har då rätt till en advokat som samhället betalar för. Döms du till brottet kan du överklaga och det enda du kan dömas till är att betala för den cykel du har stulit. Det är en viktig princip i ett rättsäkert samhälle. Om IPRED- lagen genomförs går vi rakt emot detta. Förslaget innebär att den som blivit utsatt för stölden själv ska kunna agera polis och åklagare. Först får du möjlighet att utpressa den du tror har begått brottet och kräva ersättning, sedan kan du gå till domstol där den ”misstänkta” inte har rätt till advokat eller annat stöd. Fälls du för stölden måste du dessutom betala hela rättegångskostnaden, ibland hundratusentals kronor.

- Rättsäkerhet är något av det viktigaste vi måste kämpa för. Om brottsbekämpning och försök att skydda sitt egna mer och mer hamnar i händerna på en själv kommer de starka att vinna. Brott ska förebyggas och bekämpas av polis. Den som sedan misstänks ska garanteras en rättvis rättegång, oavsett hur rik du är. Det är likhet inför lagen. Det är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. IPRED – lagen går tvärt emot detta och måste stoppas, säger Johanna Storbjörk, Kriminalpolitiskt ansvarig i SSUs förbundsstyrelse.

I Danmark har de redan infört en motsvarande lag. Där har redan ett tusental hotbrev gått ut till ungdomar och familjer. Där krävs familjerna på pengar, annars riskerar de en stämning i en civil domstol utan stöd från staten. Om IPRED – lagen skulle antas även i Sverige skulle vi få liknande utveckling här.

- Vi kan inte jaga en hel generation för att några stela bolag inte hänger med i utvecklingen. Självklart ska artister kunna få betalt för sin musik, men att låta storbolag jaga ungdomar är fel väg att gå. IPRED - lagen måste stoppas, avslutar Jytte Guteland.