Vem bestämmer nu?

Den borgerliga regeringen med Reinfeldt i spetsen har ännu inte lyckats driva igenom en könsneutral äktenskapslagstiftning, trots att det finns en klar majoritet för det! Vem är det som bestämmer regeringens politik egentligen?

- Att Reinfledt inte lyckas genomföra en så viktig jämlikhetsreform är riktigt dåligt. Han har en klar majoritet för förslaget men verkar inte våga stå upp för allas likva värde. Det är skrämmande att några få kristdemokraters åsikter ska få komma före alla människors lika värde, säger Jytte Guteland SSUs förbundsordförande.

Idag kommer oppositionen lyfta frågan om att införa en könsneutral äktenskapslagstiftning, eftersom regeringen misslyckats att få fram ett förslag. Reinfeldt menar att han inte vill köra över Kristdemokraterna och Göran Hägglund och hänvisar till repsekt för deras åsikt.

- Reinfeldt kan inte gömma sig bakom sitt snack om respekt för "kristdemokraternas inre process". Är det respekt att låta diskrimineringen av människor som är kära men i "fel person", fortsätta? avslutar Jytte Guteland.

Se filmen här: