Vidrigt utspel från M om anhöriginvandring

På SvD Brännpunkt presenterar den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali, det senaste förslaget för att minska invandringen. Anhöriginvandringen ska strypas genom att villkora den med försörjningsansvar. SSU:s förbundsordförande rasar mot utspelet:
   - Det här var den bästa födelsedagspresenten SD kunde få på sin 25-årsdag. Moderaterna har nu tagit det definitiva steget ut i främlingsfientliga marker, säger Gabriel Wikström.

- Moderaterna har misslyckats med sin jobbpolitik. Det är djupt oanständigt att de fortsätter skylla sina politiska misslyckanden på de människor som har tagit sin tillflykt till Sverige, säger Gabriel Wikström.

- Moderaterna tänker sig ett system där anhöriga som vill förenas med sina familjer hålls som gisslan för att få ut invandrande svenskar på arbetsmarknaden. Det är sjuk människosyn och en blind tro på att arbetslösheten försvinner bara för att människors drivkrafter att jobba ökar, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se