• Starbreeze AB/

Starbreeze valberedning föreslår att styrelsen förstärks med två spelveteraner för att stödja Starbreeze strategi och tillväxt

Starbreeze valberedning föreslår spelveteranerna Jon Gillard och Juergen Goeldner som nya styrelseledamöter. Martin Walfisz avgår ur styrelsen på egen begäran i samband med att han tillträder sin roll som VD för Thunderful Group AB. Starbreeze avser att kalla till en extra bolagsstämma den 27 september 2023 för att ta ställning till valberedningens förslag.

Starbreeze valberedning bestående av Michael Hjorth, ordförande (utsedd av Digital Bros S.p.A och Indian Nation AB), Caroline Sjösten (utsedd av Swedbank Robur Fonder AB), Anna Magnusson (utsedd av Första AP-fonden) och Torgny Hellström (styrelseordförande) lämnar följande styrelseförslag för att stödja bolagets strategi och tillväxt.

Jon Gillard, född 1966, studier i fysik, kemi, matematik och databehandling på examensnivå Oxford Brookes University
Jon är brittisk medborgare och har varit 35 år i spelbranschen på Games Workshop där han har haft flera ledande befattningar. Han lämnade Games Workshop tidigare i år där han under de senaste 12 åren var Global Head (EVP) of Licensing och är nu affärskonsult och investerare.

Juergen Goeldner, född 1953, studier i utbildning och psykologi vid tyska universitetet i Darmstadt
Juergen är tysk medborgare och har tillbringat 40 år i spelbranschen och har haft flera ledande befattningar. Hans senaste var som VD för Focus Home Interactive. Juergen är idag affärskonsult och investerare.

Valberedningen bedömer att både Jon Gillard och Juergen Goeldner är oberoende i förhållande till Starbreeze, dess ledning och större aktieägare.

Efter Martin Walfiszs avgång och om den extra bolagsstämman beslutar enligt valberednings förslag, kommer styrelsen bestå av Torgny Hellström (ordförande), Christine Rankin, Anna Lagerborg, Thomas Lindgren, Jon Gillard och Juergen Goeldner.

Valberedningen föreslår att ersättning för tillkommande styrelsemedlemmar utgår enligt bolagsstämmobeslut, om 260 000 kr per styrelseledamot.

För mer information, vänligen kontakta:

Michael Hjorth, Ordförande i Valberedningen
Tel: +46 (0)70-265 5273, email: micke.hjorth@pm.me

Torgny Hellström, Styrelseordförande
Tel: +46 (0)73-345 13 00, email: torgny.hellstrom@starbreeze.com

About Starbreeze
Starbreeze är en oberoende utvecklare, förläggare och distributör av PC och konsolspel till en global marknad, med studios i Stockholm, Barcelona, Paris och London. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY™ i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under ticker STAR A och STAR B med ISIN-koderna SE0007158928 (A-aktien) och SE0005992831 (B-aktien). För mer information, besök www.starbreeze.com.