AI ska minska utsläppen från Polenfärjan

Med hjälp av artificiell intelligens ska Stena Line minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen från Polenfärjan Stena Nordica. Fartyget är det åttonde i Stena Lines flotta som utrustas med AI-assistenten Stena Fuel Pilot som stödjer kaptenerna att köra på det mest bränsleeffektiva sättet mellan Karlskrona och Gdynia.

Stena Lines AI-assistent Stena Fuel Pilot är utvecklat i nära samarbete mellan rederiets teknikavdelning och kaptener ombord på fartygen. Verktyget kombinerar artificiell intelligens med nautisk kompetens och data från en lång rad källor såsom vågor, strömmar, vind, djup, fartygets specifikationer och tidtabellen. Resultatet är ett stöd till kaptenerna att köra på det mest bränsleeffektiva sättet och minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Vi arbetar parallellt med att minska bränsleförbrukningen från våra befintliga fartyg och samtidigt utveckla morgondagens teknik, fartyg och bränslen. Detta är ett lysande exempel på hur vi kombinerar modern AI-teknik med den stora nautiska kompetens våra sjöbefäl besitter för att tillsammans minska vår miljöpåverkan, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.

Stena Nordica som dagligen trafikerar mellan Karlskrona i Sverige och Gdynia i Polen blev i augusti det åttonde fartyget i Stena Lines flotta som utrustas med Stena Fuel Pilot. Sedan tidigare har bland annat färjorna Mecklenburg-Vorpommern och Skåne som trafikerar Trelleborg och Rostock i Tyskland samt Stena Flavia som trafikerar mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland utrustats med AI-assistenten.

Fakta: Stena Lines ambitiösa miljömål

Stena Line antog 2020 nya ambitiösa miljömål som bland annat innebär en sänkning av de totala koldioxidutsläppen med 30 % till 2030 och senast 2050 ska rederiets verksamhet vara helt fossilfri. Förutom användningen av ny teknik som artificiell intelligens ombord på fartygen ska rederiet också sjösätta nya energieffektiva fartyg samt satsa på batteridrift och andra alternativa bränslen som metanol och vätgas. Läs mer på www.stenaline.com/sustainability

För mer information, kontakta:
Carl Mårtensson, Presschef Stena Line
+46 (0)704 85 83 32 eller carl.martensson@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 17 linjer i norra Europa som årligen gör 25 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 10 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com

Citat

Vi arbetar parallellt med att minska bränsleförbrukningen från våra befintliga fartyg och samtidigt utveckla morgondagens teknik, fartyg och bränslen. Detta är ett lysande exempel på hur vi kombinerar modern AI-teknik med den stora nautiska kompetens våra sjöbefäl besitter för att tillsammans minska vår miljöpåverkan.
Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line