Ännu fler danska resenärer hos Stena Line ger fem extraavgångar i veckan

Sommaren har inneburit en markant ökning av danska resenärer till Sverige. Trots vädret har antalet danskar som korsat Kattegatt med Stena Line i sommar ökat med 41 procent. Rederiet tillskriver tillväxten den gynnsamma svenska kronkursen, men även ett bredare upplevelsepaket ombord och fler avgångar.

Trots regn och rusk måste färjan komma i väg, och det vill danskarna också. Det visar nya siffror från färjerederiet Stena Line, som rapporterar att danskarna trots en regnig sommar ökat sitt resande till Sverige med 41 procent under juni till augusti 2023, jämfört med samma period förra året. För att möta den stora efterfrågan och göra det ännu lättare för danskarna att välja Sverige för sin semester, har rederiet med start under sommaren satt in extraavgångar mellan Fredrikshamn och Göteborg fem dagar i veckan.

För Stena Line råder det inga tvivel om att den svenska kronans växelkurs bidragit till ökningen av danska resenärer, men det finns också andra faktorer som färjerederiet tror kan ha betydelse:

– Självklart påverkar den svenska kronkursen antalet danskar som reser till Sverige, då mat, logi och shopping blivit allt billigare för dem. Men vi ser också att våra många upplevelser och erbjudanden ombord bidragit till att efterfrågan håller i sig över tid, säger Ulf Staff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

Det är inte bara sommaren som lockar fler danska resenärer till Sverige. Enligt Stena Line står vi också inför en höst med solida danska bokningssiffror, en utveckling som understryker danskarnas fortsatta intresse för att korsa Kattegatt.

– Ombord erbjuder vi bland annat spännande mat- och dryckesupplevelser, shopping, lekrum, bekväma lounger och avslappnande hytter. Våra extra morgonavgångar från Danmark till Sverige, som fortsätter i höst, möjliggör dessutom ännu mer flexibelt resande, säger Ulf Staff.

Mellan Sverige och Danmark trafikerar Stena Line rutterna Göteborg-Fredrikshamn och Halmstad-Grenå. De allt fler danska resenärerna ombord leder till ökade turismintäkter för den svenska västkusten och dess närområden.

Med Stena Line kan också svenskar göra bekväma och minnesvärda resor till Danmark. Överfarten från Halmstad till Grenå tar 4 timmar och 35 minuter och från Göteborg till Fredrikshamn endast 3 timmar och 20 minuter. Det är sedan enkelt att ta sig runt på Jylland, eftersom man kan ta med sig både bil och cykel på färjan. På Jyllands östkust ligger bland annat Danmarks näst största stad Århus som är känd för sitt stora kultur- och nöjesutbud. Längst norrut på halvön ligger natursköna och populära Skagen, där de två haven Kattegatt och Skagerrak möts.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller email: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 39 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har 15 700 anställda och en årlig omsättning på cirka 37 miljarder kronor. Läs mer här: www.stenaline.se.

Självklart påverkar den svenska kronkursen antalet danskar som reser till Sverige, då mat, logi och shopping blivit allt billigare för dem. Men vi ser också att våra många upplevelser och erbjudanden ombord bidragit till att efterfrågan håller i sig över tid.
Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line