Barnfamiljer flyr fiskpinnar och falukorv på weekendresan

Att byta vardagsmaten mot mer kulinariska anrättningar är viktigt för Sveriges barnfamiljer när de åker på weekendresa. I en ny undersökning av Stena Line uppger 7 av 10 barnfamiljer att god mat på resmålet är den viktigaste faktorn för en lyckad weekend tillsammans.

Det är inte bara nyförälskade, medelålders par och pensionärer som åker på weekendresa. Även barnfamiljer unnar sig gärna ett par dagar hemifrån. Stena Line har i samarbete med undersökningsföretaget ScandInfo undersökt 493 svenska barnfamiljers inställning till resor och turism i rapporten Stena Lines Resebarometer.
Den senaste omgången på temat ”weekendresor” avslöjar en rad intressanta fakta om vad som krävs för en lyckad familjeweekend. Att avnjuta god mat tillsammans med familjen toppar listan följt av ett bra boende på resmålet. Det är framförallt ensamstående föräldrar som prioriterar boendet (63%).
Weekendresan är ett tillfälle för barnfamiljen att dra ner på tempot, koppla av och bara vara, ofta i en ny och spännande miljö. En trivsam atmosfär på resmålet betyder mycket för att barnfamiljen skall känna sig nöjd med resan (samboende 50%, ensamstående 44%). Något överraskande så är inte utbudet av aktiviteter för barn på resmålet någon avgörande faktor för om resan blir lyckad (samboende 14%, ensamstående 12%).
Storbritannien är den destination dit barnfamiljerna helst vill åka under hösten 2008, följt av Italien och Danmark.
- För många barnfamiljer idag snurrar vardagen på i ett högt tempo och det är många aktiviteter som skall hinnas med. Genom att ta ’time out’ och resa bort några dagar tillsammans, utan krav och måsten, laddar hela familjen energi som räcker långt efter hemkomsten, säger Martin Ahlgren, PR-ansvarig på Stena Line.

Fakta Stena Lines Resebarometer - barnfamiljers weekendresor

Viktigaste faktorerna för en lyckad weekend:
1. God mat (72% samboende, 67% ensamstående)
2. Bra boende (57% samboende, 63% ensamstående)
3. Trivsam atmosfär (44% samboende, 50% ensamstående)
4. Enkel och smidig resa (35% samboende, 38% ensamstående)
5. Låga priser på resmålet (23% samboende, 32% ensamstående)

Önskat resmål för kortsemester hösten 2008
1. Storbritannien
2. Italien
3. Sverige
4. Danmark
5. Frankrike

Stena Lines Resebarometer genomförs i samarbete med undersökningsföretaget ScandInfo och syftar till att kartlägga svenskars inställning till resor och turism. Den senaste undersökningen gjordes i augusti-september 2008 då 1165 vuxna svenskar svarade på frågor under temat ”weekendsemester”. Ovan fakta är baserad på respondenter med hemmavarande barn.