Barnfamiljerna väljer badland på höstlovet

Efter en rekordregnig sommar och höst på många håll saknar svenskarna sommarens sol och bad. Inför skolornas höstlov har bokningarna till Danmarks många badland skjutit i höjden hos Stena Line. Allra populärast är The Reef i Frederikshavn.

Att åka till Danmark är ett populärt alternativ i höst. Inför höstlovet märks en tydlig ökning av bokningar på Stena Lines Danmarkslinjer, men det som sticker ut mest är det enorma intresset för svenska barnfamiljer att uppleva tropiska bad och värme. Bokningarna av Stena Lines resor i kombination med boende har skjutit i höjden inför höstlovet till flera stora badland i Danmark.

- Efter en regnig sommar och höst råder det ingen tvekan, svenska barnfamiljer vill bada på höstlovet, säger Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line.

The Reef, Stena Lines egna populära tropiska badland i Frederikshavn är i det närmaste fullbokat, med endast ett fåtal rum kvar under höstlovet. Även välkända Skallerup Klit på Jyllands västkust med ett stort modernt badland är väldigt populärt och visar en ökning på hela 30 procent. Lalandia i Billund med bland annat Skandinaviens största vattenland på 10 000 kvadratmeter är det hetaste tipset för den som ännu inte bokat höstlovsresa. För den som istället längtar efter vintern finns på Lalandia även nyöppnade Winterworld.

- Billund ligger bra till för besökare från hela södra och västra Sverige men Göteborgarna väljer ofta att åka över Varberg-Grenå så att bilresan blir kortare, säger Carl Mårtensson.

Populära badland i Danmark*
Skallerup Klit                 + 30 %
Danland Blokhus          + 23 %
Danland Hirshals          + 14 %
Lalandia Billund             + 6 %

* Bokningar med Stena Line för resa och boende under perioden oktober - december 2012, jämfört med samma period föregående år. Majoriteten reser under höstlovet.

Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line
E-post:
carl.martensson@stenaline.com

Stena Line är ett av världens största färjerederier och har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen och Holland. Verksamheten omsätter cirka 12 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

Taggar:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.

Citat

Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line