Billig dansk krona lockar till resande

En dansk krona kostar idag endast 1,14 svenska. Det innebär att den danska kronan inte har varit så billig på snart 12 år. För svenskarna innebär det möjligheter till billig shopping i grannlandet, något som syns på den ökade färjebiljettförsäljningen.
– Bokningarna till Danmark har ökat med ungefär 5 %, säger Tommy Gustafson, trafikchef på Stena Lines Danmarkslinje.

2009 fick svenskarna betala 1,50 svenska kronor för en dansk krona, men kan nu glädja sig över det väldigt låga värdet. Kombinerat med en prisnivå i Danmark som är lägre än vad många svenska kan tro tillåter den svaga danska krona markant billigare shopping i Danmark.

Detta gör att de över 11 000 personerna som varje dag reser med Stena Line mellan Sverige och Danmark under julimånaden kan unna sig mer väl på plats.

– Märkbart är också att bokningarna bland norrmän, som kör ner till Göteborg med bil för att sedan tar färjan över till Danmark, har ökat med 15 % på linjen Göteborg- Fredrikshavn.

Enligt Pauli Jørgensen, Fredrikshamns turistchef, handlar svenskarna både fler varor än tidigare, men också andra varor än dem normalt köper.

– Det märks att den svenska kronan är stark nu. Svenskar köper alltid alkohol i Danmark eftersom det är mycket billigare än i Sverige, men nu är det fler svenskar som till exempel köper skor och andra designprodukter. Jag har dessutom hört från restaurangerna att svenskarna äter ute oftare nu än tidigare vilket verkligen är bra för Fredrikshavn, säger han.

Stena Line, Göteborg, 30 juli 2012

För mer information, kontakta Joakim Kenndal, informationschef Stena Line, tel 0704-85 81 80 eller 0704-85 85 55.

Stena Line är ett av världens största färjerederier med tre affärsområden; Skandinavien, Nordsjön och Irländska sjön. Huvudkontoret ligger i Göteborg.
Stena Line har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen och Holland. Verksamheten omsätter cirka 10 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda.

Taggar:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 19 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 16 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 37 miljarder kronor.