Billig skidsemester lockar fler danskar att ta färjan över till Sverige

Flera skiddestinationer i Sverige upplever en markant ökning av antalet danskar som bokar sin skidsemester inför den kommande vintersäsongen – något som även märks tydligt hos färjerederiet Stena Line, som traffikerar två linjer mellan Danmark och Sverige. De danska bokningstalen har, i jämförelse med första kvartalet 2023, redan stigit med 61 procent för privata bokningar samt 50 procent i gruppbokningar inför kommande skidsäsong.

I år är det inte bara det korta och därmed fördelaktiga avståndet till svenska skiddestinationer som gör att danskarna väljer att resa till Sverige under kommande vintersäsong. Som Stena Line redan berättat, har den låga svenska kronan bidragit till att allt fler danskar väljer att resa över Kattegatt. En undersökning gjord av den nationella danska dagstidningen Politiken tillsammans med resebyråer och svenska skidorter visar på ett växande intresse för skidsemester i Sverige. Bland annat meddelar den danska resebyrån Skiferie.dk att deras försäljning av skidresor till Sverige ökat med 65 procent, en trend som alltså understöttas av Stena Lines bokningssiffror.

Att danskarna väljer att resa till svenska skiddestinationer under kommande vintersäsong är en ny trend vi följer med stort intresse. Ur ett Stena Line-perspektiv betyder det inte bara fina bokningstal utan är också av betydelse när vi ser till att vi vill vara en bidragare till svensk besöksnäring", säger Ulf Staff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

Redan nu upplever Stena Line en markant ökning av antalet danska bokningar inför vintern på deras två färjerutter som går från Jylland till den svenska västkusten. I jämförelse med första kvartalet 2023 har antalet danska gruppbokningar ökat med 50 procent och bokningar av privata skidresor med hela 61 procent. Och Stena Line förväntar sig att siffrorna fortsätter stiga när vintersäsongen närmar sig.

Stena Line trafikerar idag två färjelinjer över Kattegatt, från Grenå till Halmstad och Fredrikshamn till Göteborg. På båda linjerna har resenärerna möjlighet att ta med egen bil på semestern, vilket ger enkel tillgång till de svenska skidorterna.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller email: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 39 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har 15 700 anställda och en årlig omsättning på cirka 37 miljarder kronor. Läs mer här: www.stenaline.se.

Att danskarna väljer att resa till svenska skiddestinationer under kommande vintersäsong är en ny trend vi följer med stort intresse. Ur ett Stena Line-perspektiv betyder det inte bara fina bokningstal utan är också av betydelse när vi ser till att vi vill vara en bidragare till svensk besöksnäring.
Ulf Staff, Travel Commercial Manager på Stena Line