Bilsemester ökar i framtiden - trendigt och miljövänligt

Att åka på bilsemester har länge varit populärt bland svenskarna och enligt Stena Lines Bilsemesterrapport 2015 kommer det inte förändras under en lång tid framöver. Tre av tio tror nämligen att det är en resform som kommer att öka i popularitet. Fler än hälften tror att spontaniteten, precis som idag, kommer att vara den främsta anledningen till att fler sätter sig bakom ratten. Enligt 28 procent kommer det även bli mer trendigt och var fjärde tror att det kommer att vara det miljövänligaste sättet att resa på.

Vad som sker i framtiden kan bara tiden utvisa, men något som är säkert är att tre av tio svenskar har en positiv inställning till att bilsemester kommer att öka i popularitet. Anledningarna till detta är många och mer än varannan uppger att bilsemester är det bästa sättet att vara med om spontana händelser längs vägen. Tre av tio tror att bilarna kommer att bli mer bekväma och lika många tror att det kommer att bli mer trendigt. Att det kommer att vara det mest miljövänliga alternativet tror var fjärde svensk.

– Vi är lyhörda för vad våra resenärer tror om framtiden och är öppna för att anpassa och utveckla vårt utbud och våra tjänster. Det gäller inte minst möjligheterna att vara uppkopplad under semestern i framtiden. Idag erbjuder vi fritt internet ombord på samtliga linjer. I bilen är det dessutom enkelt att både vara uppkopplad och att ladda sin elektronik längs vägen. Jag tror att det kommer bli allt vanligare att vi använder digitala tjänster under semestern, för att exempelvis hitta och inspireras till aktiviteter, restauranger och shopping. Men visst vore det skönt med autopilot på bilen vissa sträckor också, säger Jari Virtanen, Group Travel Director på Stena Line.

Framtidens bil drivs av solenergi och luft

Får svenskarna välja vilka funktioner framtidens bil ska ha uppger hela 44 procent att de vill att den ska drivas genom solenergi, 32 procent vill att den drivs av luft. Det är främst åldersgruppen 31-40 år som ser att bilen drivs på andra sätt än idag. Var tredje förare lutar sig gärna tillbaka och vill att bilen går på autopilot, framför allt männen. Bland dem är det hela 43 procent som uppger det, motsvarande siffra bland kvinnorna är 25 procent.

För mer information, kontakta:

Jesper Waltersson, Informationschef på Stena Line, tel + 46 (0) 704 85 85 32 eller mail jesper.waltersson@stenaline.com