• Stena Line/

Danmark i topp hos svenska resenärer – Stena Lines bokningsläge positivt inför påskhelgen

Påskhelgen närmar sig och på Stena Lines linje Göteborg-Fredrikshamn har bokningarna ökat med 8,51 procent inför påsken i jämförelse med fjolåret. Detta är en tydlig markör på svenskarnas reslust trots den ansträngda ekonomin. Resor är nämligen något av det sista som de svenska hushållen är villiga att dra ner på sett till utgifter. Dessutom visar den årliga Resebarometern att Danmark som destination ligger i topp hos svenskarna och att allt fler väljer att resa med bil.

Just nu tyder allt på att svenskarna fortsätter resa trots en minskande hushållskassa. Rapporter visar att de svenska hushållen är benägna att dra ned på många utgifter, men att resor inte är en av dessa. Den senaste Resebarometern, undersökningen som görs av Europeiska ERV i samarbete med Resurs för Resor och Turism, visar att Danmark hamnade i topp bland svenskarnas resmål under 2022 och trenden ser ut att hålla i sig. På Stena Line ser man resultatet; med vårens långhelger runt knuten kan man nu se en stigning på 8,51 procent i antalet bokningar för rutten Göteborg-Fredrikshamn inför påskhelgen, i jämförelse med förra året. Stena Line ser mycket positivt på framtiden och hoppas på att det aktuella bokningsläget håller i sig bland de svenska passagerarna.

Ökningen med 8,51 procent är glädjande siffror som tyder på att allt fler svenskar upptäcker rutten Göteborg-Fredrikshamn. Vi ser det som en markör att bokningsnivån kommer hålla i sig inför kommande långhelger och sommaren. Med Stena Line kan våra svenska resenärer enkelt ta med sig bilen för att sedan uppleva allt vad Danmark har att erbjuda”, säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

Sträckan Göteborg-Fredrikshamn trafikeras av de tre färjorna Stena Danica, Stena Jutlandica och Stena Vinga, som kan ta de svenska passagerarna till Danmark på bara 3,5 timmar. Med Stena Line reser hela familjen snabbt, smidigt och trivsamt med underhållning, fina fynd i någon av butikerna, Happy World, ett lekrum för barn och välsmakande mat i restaurangen.

Väl framme finns det mycket att uppleva för både vuxna och barn. Välj att stanna kvar i mysiga Fredrikshamn, perfekt för den som gillar närheten till havet och trevliga bykvarter. För en längre upptäcktsfärd finns bland annat den gamla fiskebyn Ålbæk och vackra Skagen som erbjuder natur i världsklass, och Grenen där Kattegatt och Skagerrak möts. Nedan listas ett urval av vad Nordjylland har att erbjuda, perfekt för vårens kommande långhelger:

• Besök djurparken Farm Fun i Ålbæk som är hem till över 500 djur och fåglar. Här finns hoppborgar, linbana, gondol som går över parken och stor hölada att leka i. Under påskhelgen har Farm Fun öppet mellan klockan 11.00 – 15.00, från skärtorsdagen till påskdagen. Djuren kommer röra sig ute och det bjuds på härlig vårstämning.
  • Vid den nordligaste punkten på Nordjylland, Skagen, sträcker sig det trettio kilometerlånga Grenensporet som består av olika vandringsleder. Var och en av de fyra rutterna har sitt eget tema och höjdpunkter som speglar leden, och möjligheten är stor att träffa på sälar. Här finns en rutt för alla oavsett ålder eller fysik, det enda som behövs är bra och bekväma skor.
  • Pikkerbakken, 71 meter över havet, är den perfekta platsen för att njuta av fantastisk utsikt. Här går det att se Fredrikshamn ovanifrån och med vy över Sæby och bort mot Skagen. Vid klart väder finns även möjlighet att skymta pittoreska Läsö i horisonten.

• Skulle vädret svikta, går det att värma sig inne i den karibiska vattenparken hos The Reef. På 1500 kvadratmeter finns rutschkanor, vattenfall, utomhuspool och bastus för hela familjen medan badgästerma får njuta av den härliga tropiska värmen. Poolerna är uppvärmda till 29°C och lufttemperaturen i vattenlandet är upp mot 32°C.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller email: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 39 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har 15 700 anställda och en årlig omsättning på cirka 37 miljarder kronor. Läs mer här: www.stenaline.se.

Ökningen med 8,51 procent är glädjande siffror som tyder på att allt fler svenskar upptäcker rutten Göteborg-Fredrikshamn. Vi ser det som en markör att bokningsnivån kommer hålla i sig inför kommande långhelger och sommaren. Med Stena Line kan våra svenska resenärer enkelt ta med sig bilen för att sedan uppleva allt vad Danmark har att erbjuda.
Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line