Danskarna bokar redan nu sommarens Sverigesemester med Stena Line

Trots världsläget med en pågående inflation och en generell minskad köpkraft startar Stena Line året starkt med höga bokningssiffror i nivå med före pandemin. De nya siffrorna visar att Stena Line, som bland annat driver färjerutterna Göteborg-Fredrikshamn och Halmstad-Grenå, ligger på 20 procent över antalet bokningar för årets sommarresor jämfört med samma period föregående år.

Allt fler väljer att åka med Stena Lines färjor över Kattegatt när de planerar sin semester mellan Göteborg-Fredrikshamn och Halmstad-Grenå. Nya siffror visar att Stena Lines bokningar ökat stort inom segmentet fritidsresor och störst uppsving har bokning av dagsturer fått, där ökningen ligger på hela 350 procent i jämförelse med 2022. I januari i fjol kunde Stena Line dessutom se att det totala antalet passagerare mellan Sverige och Danmark fördubblats jämfört med året dessförinnan, och idag ligger bokningsvolymen i stort sett på samma nivå som före pandemin.

Det är otroligt positivt att resandet återhämtat sig trots världsläget och en ekonomisk osäkerhet. Våra passagerare vill fortsatt resa och sommarmånaderna för Stena Line ser redan fantastiska ut. Just nu ligger vi 20 procent över antalet bokningar för sommaren jämfört med hur det såg ut samma tid föregående år”, säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line.

Danskarna utgör den största delen av det totala passagerarantalet som reser med Stena Line mellan danska Fredrikshamn och Grenå och Sverige. Allt pekar på att denna trend fortsätter framåt sommaren och Stena Line kan redan nu se att bokningar för perioden februari-april stigit i jämförelse med motsvarande månader 2019. Detta kan till exempel bero på den mycket starka danska kronan och att man som dansk besökare får mycket för pengarna under Sverigesemestern.

Med restauranger, lekplatser och butiker ombord börjar semestern redan på färjan. Stena Danica, Stena Jutlandica och Stena Vinga seglar från Göteborg till Fredrikshamn på bara 3 timmar och 20 minuter och för Stena Nautica tar det 4 timmar och 35 minuter att åka från Halmstad till Grenå. Det är möjligt att ta med sig bilen eller cykeln på färjorna, vilket gör det enkelt att ta sig runt på egen hand under semestern.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller email: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 39 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har 15 700 anställda och en årlig omsättning på cirka 37 miljarder kronor. Läs mer här: www.stenaline.se.

Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line