Den godaste räkmackan finns till sjöss

Det är med förvåning Stena Line konstaterar att flygplatserna Landvetter och Arlanda för tredje året i rad försöker positionera räkmackan som en flygplatsföreteelse genom Räkmackans dag den 14 oktober och en stadskamp i räkmacka dagen innan. Eftersom räkmackans ursprung är Danmark och att den spred sig till Sverige via färjorna vill Stena Line passa på att påminna om räkmackans ursprung och att den bästa räkmackan äts till sjöss.

– Vi har sålt räkmackor under alla år på våra färjor och tycker det känns märkligt att flygplatserna bokstavligen glider på räkmackan och lyfter fram sig själva som räkmackans främsta företrädare. Räkmackan har sitt ursprung i de danska smörrebröden och kom till Sverige via färjetrafiken mellan Danmark och Sverige. Att anordna tävlingar kan väl vara en kul aktivitet, men räkna med att den alltid smakar bäst till havs. Det tycker även våra kunder som i undersökningar säger att räkmackan är en av de starkaste symbolerna man associerar med Stena Line. Från vårt perspektiv behövs ingen speciell dag, varje dag är Räkmackans dag för oss, säger Charlotte Ljunggren, linjechef Göteborg-Frederikshavn.

Stena Line serverar varje år nästan 200 000 räkmackor i olika storlekar från den normalstora räkmackan med 80 gram räkor till den största ”Räkor i trängsel” med 180 gram räkor, som bland annat ackompanjeras av färsk sparris, körsbärstomater, sallad, majonnäs, dill, citron samt extra aioli som tillbehör för den som vill.

– Vi kan stoltsera med en av de bästa räkmackorna som svenskarna kan köpa och den tillverkas varje dag med stor noggrannhet av våra rutinerade kallskänkor ombord. Våra gäster njuter av den i lugn och ro tillsammans med en kall Carlsberg och havsutsikt i en genuint maritim miljö, säger Leif Cavalli Björkman, restaurangservicechef på Stena Danica.

Stena Line, Göteborg

12 oktober 2011

För mer information kontakta Charlotte Ljunggren, linjechef Göteborg-Frederikshavn, 0704-85 80 80 eller Jesper Waltersson, informationsansvarig Stena Line, 0704-85 85 32.