Färre semesterfirare ombord Stena Line än väntat i sommar

Stena Line rapporterar en negativ utveckling för årets sommartrafik mellan Sverige och Danmark, särskilt bland svenska, men även danska passagerare. I juli reste 14 procent färre resenärer mellan Göteborg-Fredrikshamn och Halmstad-Grenå jämfört med föregående år. Utvecklingen ser dock ut att vända och Stena Line räknar med att nå sina budgetmål under de kommande månaderna.

Sommaren är vanligtvis högsäsong för Stena Line, men i år har den visat sig vara något mer utmanande än förväntat. Bokningssiffrorna för rederiets trafik mellan Sverige och Danmark har minskat sedan april i år och i juli var den totala passagerarvolymen 22 procent lägre än budgeterat för och 14 procent lägre än samma period förra året. Den största delen av minskningen kommer från den svenska marknaden, men även den danska marknaden har visat tecken på avmattning.

"Tyvärr har sommaren inte levt upp till våra förväntningar. Utmaningarna vi möter på den svenska marknaden är vi inte ensamma om – hela rese- och besöksnäringen har under en längre tid påverkats av faktorer som inflation, höjda räntor, en svag svensk krona och minskad köpkraft hos svenska hushåll", säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

Ljusare utsikter för resten av året

Den negativa bokningstrenden verkar dock redan ha vänt. De tidiga indikationerna för augusti och september visar att Stena Line sannolikt kommer att nå sina budgetmål för dessa månader.

"Trots att sommaren inte motsvarade förväntningarna, finns det hopp om att marknaden kommer att stabilisera sig och återgå till tillväxt. Vidare tror och hoppas vi att fortsatt fallande inflation och sänkta räntor under resterande år och under 2025 kommer att leda till en återhämtning för både den svenska och danska marknaden. Men oavsett vad, så kavlar vi på Stena Line upp ärmarna för att fortsätta anpassa oss till marknadens förändringar", säger Ulf Staaff.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller e-mail: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 33 300 seglingar per år och omkring 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor årligen. Mer information finns på www.stenaline.com