Göteborg populär destination för färjeresande européer i sommar

Inför sommaren redovisar Stena Line en rejäl bokningsökning jämfört med samma period ifjol. Totalt sett har bokningsläget för linjen Göteborg-Frederikshavn ökat med hela 12 procent för semestermånaderna juni, juli och augusti och det främst danskarna som bidragit till ökningen. Bara under sommarens hetaste månad juli har bokningarna från Danmark ökat med hela 72 procent.

Danmark har sedan många år tillbaka varit ett av göteborgarnas favoritländer att besöka. Närheten, miljön och det stora utbudet av aktiviteter för hela familjen är bidragande orsaker till grannlandets popularitet. Men det är också en ömsesidig kärlek. Stena Lines bokningssiffror visar nämligen att på linjen Göteborg-Frederikshavn är det främst danskarna som bidragit till ökningen. Totalt har bokningarna på linjen stigit med hela 23 procent inför juli månad varav en ökning på 72 procent av resande från Danmark.

Men det är fler än danskarna som ser Göteborg som sommarens destination. Linjen Göteborg-Kiel visar nämligen på mycket starka bokningssiffror inför semestern och under juni så ligger bokningsläget redan 8 procent högre jämfört med samma period ifjol. Det är främst tyskar och holländare som väljer att boka sin resa till västkusten i god tid. Totalt ligger ökningen på 2 procent sett till månaderna juni, juli och augusti för linjen.

– Vi är stolta över att resmålet Göteborg är så attraktivt och det är extra roligt att vi ser så många utifrån Europa som väljer att komma hit. I år har dock bokningarna inför sommaren ökat oerhört drastiskt och tidigt. Som prognosen idag ser ut så kommer bokningarna bara att öka ju längre våren lider vilket i sin tur kan leda till att det blir svårare att hitta just den avgång som önskas för resenärer som väljer att vänta med att boka sin resa, säger Jari Virtanen, Group Travel Director på Stena Line.

Varje år reser drygt 1,5 miljoner passagerare med någon av Stena Lines färjor till och från Göteborg. Av dem är det cirka 320 000 personer som har Göteborg och Västsverige som slutdestination för sin resa.

Sofia Ivarsson, PR-ansvarig på Stena Line, tel + 46 (0) 704 85 85 79 eller mail sofia.ivarsson@stenaline.com