Göteborgsfartyget Stena Danica först ut med nytt butikskoncept i Sverige

Fjolåret var ett starkt år för linjen Göteborg-Frederikshavn. Både antalet biljettbokningar och försäljningen ombord ökade kraftigt jämfört med året innan, mycket tack vare satsningen på nya Bordershop-konceptet. Nu satsar Stena Line ytterligare på shoppingen ombord genom att lansera ett helt nytt butikskoncept. Först ut i Sverige är fartyget Stena Danica. Den ombyggda butiken invigs den 6 februari.

Till siffrorna sett var 2014 ett mycket bra år för linjen mellan Göteborg och Fredrikshavn. Närmare en kvarts miljon personer, det vill säga nästan hälften av Göteborgs invånare till antal, valde då att åka med Danmark över dagen med Stena Lines fartyg. Det motsvarar en bokningsökning med 24 procent jämfört med året innan. Även den totala försäljningen ombord ökade med hela 69 procent under förra året jämfört med 2013 – och en av de största bidragande faktorerna till ökningen var den Flytande Bordershopen.

Kampanjen Flytande Bordershop, som till en början skulle vara en tillfällig satsning, har numera blivit ett permanent inslag ombord. Nu förbättrar Stena Line resenärernas shoppingupplevelse ytterligare genom att lansera ett nytt butikskoncept. Stena Danica blir första fartyget i Sverige med att bygga om butiken, som slår upp sina dörrar igen den 6 februari.

– Bordershop-konceptet överträffande alla våra förväntningar och responsen från våra kunder har varit fantastisk. Därför känns det otroligt kul och spännande att så nära inpå kunna lansera vårt nya butikskoncept, där vi återigen sätter kundernas upplevelse i centrum. Det känns dessutom extra roligt att just Stena Danica bli vårt flaggskepp i Sverige eftersom fartyget var ett av de första att även lansera den Flytande Bordershopen, säger Jari Virtanen, Travelchef på Stena Line.

Vid utformningen av det nya konceptet har Stena Line satsat på att det ska bli lättare att navigera i butiken och på så vis skapa ett bättre flöde. Bordershop-produkterna kommer även att få mer plats och när det gäller det övriga sortimentet av smink, parfym och leksaker är det fortsatt fokus på kvalitet och pris.

Sedan tidigare är det nya butikskonceptet lanserat på fartyget Stena Saga som trafikerar linjen Oslo-Frederikshavn. Senare i vår kommer även Stena Superfast X som kommer att trafikera linjen Dublin-Holyhead på Irländska sjön att bygga om sin butik enligt det nya konceptet.

För mer information, kontakta:

Sofia Ivarsson, PR-ansvarig på Stena Line, tel +46 (0)704 85 85 79 eller mail sofia.ivarsson@stenaline.com