Hammerodde fick svensk flagg och nytt namn

Förberedelserna för fartygsbytet på Göteborg-Frederikshavn är i full gång. På Öresundsvarvet i Landskrona byttes det igår eftermiddag både flagg och namn. Flaggen skiftades från dansk till svensk och namnet från Hammerodde till Stena Vinga.

Jens Andersen befälhavare när fartyget hade dansk flagg och hette Hammerodde lämnar i samband med flagg- och namnbytet över till Stena Vingas befälhavare Anders Broberg. (Foto: Lars Jansson)

- Det kommer bli en spännande process att följa Stena Vinga förvandling till ett Stena Line-fartyg på varvet. Det är ett omfattande arbete som ska genomföras på kort tid. Nu ser vi fram emot att hon kommer hit och ersätter Stena Gothica och börjar trafikera linjen tillsammans med Stena Danica och Stena Jutlandica från Masthuggskajen, säger Tony Michaelsen, chef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Danmark

Stena Vinga förvärvades för cirka ett år sedan från Bornholmsrederiet Faergen. Fartygsbytet på linjen är en del i tillväxtstrategin för trafiken mellan Sverige och Danmark. Stena Vinga kom till varvet i Landskrona den 2 september och planeras gå i trafik i mitten av september.

För mer information kontakta Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, tel 0704-85 85 32.

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.