HH Ferries fartyg sätts in i svensk-danska Scandlinessamarbetet

HH Ferries färjelinje kommer att integreras in i Scandlinessamarbetet på linjen mellan Helsingborg och Helsingör. Målet är att förbättra service och ge tillgång till ytterligare avgångar för kunderna som reser mellan Helsingborg och Helsingör för att bemöta den allt hårdare konkurrensen från Öresundsbron.

– Den förbättrade servicen innebär att vi koordinerar avgångarna så att vi får en avgång var 15:e minut från gemensamma kajlägen i Helsingborg och Helsingör. Det innebär att det alltid ligger en färja i varje hamn, säger Fredrik Lantz, Area Director för Stena Line och styrelseordförande i HH Ferries. Vi vill göra det enklare för kunderna och skapar synergieffekter som ökar vår konkurrenskraft mot Öresundsbron. Sedan Öresundsbron öppnade har allt mer trafik flyttat från HH-leden till bron. Öresundsbron har idag en marknadsandel på ca 80% av personbilstrafiken mellan Sverige och Danmark och under de senaste åren har Öresundsbrons marknadsandelar ökat även på fraktsidan. En starkt bidragande orsak till detta är att Öresundsbron styr prissättningen på transporter mellan de båda länderna. – För att skapa en effektiv färjetrafik över sundet måste färjeverksamheten på HH-leden stärkas. Först då har vi möjlighet att optimera trafiken i hög- och lågsäsong och vi kan också anpassa personalstyrkan efter marknadens behov. Det innebär att vi kan behålla de konkurrenskraftiga priserna och dessutom skapa en långsiktig lösning för färjetrafiken på Öresund, säger Fredrik Lantz. Integrationen kommer att utvecklas i olika etapper och inleds från den 1 september i år. Under hösten är det planerat att de första aktiviteterna ska genomföras och från och med den 1 september 2010 kommer biljettköp, check-in och kajlägen att vara gemensamma.