Klartecken från konkurrensmyndigheten

Den tyska konkurrensmyndigheten Bundeskartellamt godkänner affären mellan Stena Line och Scandlines Deutschland GmbH som presenterades den 30 maj gällande förvärv av fem färjelinjer med trafik mellan Sverige och Tyskland till Lettland. Affären är en del av Stena Lines strategi att expandera till marknader med tillväxt och beräknas vara helt klar i slutet av augusti.

– Godkännandet från den tyska konkurrensmyndigheten Bundeskartellamt var ett viktigt steg framåt i processen. Nu genomför vi förvärvet och det förväntas vara klart under augusti månad, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line.

Bakgrunden till förvärvet är att tillväxten på sjötransporter mellan norra Europa och Baltikum har varit kraftig och förväntas fortsätta att öka. De nya linjerna till Baltikum kompletterar Stena Lines befintliga nätverk och stärker erbjudandet inom både frakt- och passagerartrafik. Affären är en del av Stena Lines strategi att expandera till marknader med tillväxt och beräknas vara helt klar i slutet av augusti. De fem nya linjerna kommer att drivas under varumärket Stena Line.

Om affären:

Stena Line förvärvar fem färjelinjer med trafik mellan Sverige, Tyskland och Lettland av Scandlines Deutschland GmbH. Förvärvet bidrar med en omsättningsökning för Stena Line på cirka 1 miljard, till totalt cirka 12,1 miljarder kronor för 2013. De fem linjerna trafikerar Travemünde till Ventspils och Liepaja, Nynäshamn-Ventspils samt Trelleborg till Rostock och Sassnitz. Linjerna till Baltikum trafikeras totalt av tre fartyg varav två är chartrade och fartyget ”Ask” köps av Stena Line. Trelleborgs-linjerna har tidigare drivits ihop med Scandlines GmbH via Stena Lines dotterbolag Scandlines AB under varumärket Scandlines Hansa. Stena Line blir nu ensam ägare till linjerna, som idag trafikeras av totalt fyra färjor. I förvärvet ingår även fartyget ”Sassnitz”.

Stena Line, Göteborg, 2012-07-10

För ytterligare information kontakta Joakim Kenndal, Informationschef, tel 0704-85 85 55 eller Gunnar Blomdahl, VD, tel 031-85 83 20.

Stena Line koncernen är ett internationellt transport- och reseserviceföretag med Europas mest heltäckande linjenät. Läs mer på www.stenaline.com