Liene Lemane är Stena Lines nya Trade Director för regionen Baltic Sea North

Den första juni 2024 tar Liene Lemane över som Trade Director för regionen Baltic Sea North och blir den som fortsätter att driva Stena Lines tillväxt på Östersjön.

Liene Lemane kliver in i sin nya roll med bred kunskap och erfarenhet. Efter avklarade ekonomistudier arbetade hon fyra år på finansdepartementet i Lettland. 2014 inledde hon sin karriär på Stena Line och fram till 2021 hade hon flera olika roller inom företagets verksamhet på Östersjön. Hon känner väl till regionen, kollegorna, kunderna och affärsdynamiken. 2021 flyttade Liene till Göteborg och axlade rollen som Head of Group Business Control. När Stena Line köpte terminalen i Ventspils i maj 2023 var det Liene som fick förtroendet att bli Managing Director. Hon återvände till Lettland och implementerade Stena Lines kultur, värderingar och arbetssätt.

I sin nya roll kommer Liene driva Stena Lines tillväxt i regionen, med fokus på att möta kundernas behov, samt säkerställa en resilient verksamhet på en konkurrensutsatt marknad.

”Det är en ära att få möjlighet att fortsätta utveckla dessa nyckellinjer mellan Sverige, Tyskland och Baltländerna. Jag ser fram emot att lyssna in våra kunders behov och arbeta för att Stena Line ska växa och bli beständigt i många år framöver, samt för att fortsätta koppla samman Europa för en hållbar framtid”, säger Liene Lemane.

Liene Lemane behåller samtidigt sin roll som Managing Director för terminalen i Ventspils. Som Trade Director efterträder hon Johan Edelman, som stannar hos Stena Line och kliver in i rollen som Trade Director för den nya regionen Irish Sea South.

Om linjen Nynäshamn-Ventspils:

Stena Line har drivit linjen mellan Nynäshamn i Sverige och Ventspils i Lettland sedan 2012. Sedan dess har linjen ökat från ett fartyg och tio dagliga avgångar till dagens två moderna fartyg, sjösatta 2021 och 2022, och upp till fyra avgångar per dag.

Överfarten på 8,5 timmar är den snabbaste mellan Sverige och Baltländerna. Linjen är populär för både frakt och turism och avgörande för tillverknings- och byggindustrin i Skandinavien.

Om linjen Travemünde-Liepaja:

Linjen mellan tyska Travemünde och lettiska Liepaja transporterar resenärer och fraktkunder på den 21,5 timmar långa överfarten med en avgång per dag. Stena Line driver terminalen Skandinavienkai i Travemünde, som är en av de största RoRo- och färjeterminalerna i Europa. Linjen erbjuder intermodala lösningar och hanterar tung frakt.

För mer information, vänligen kontakta:

Stena Line
Press office
+46 (0) 31 - 85 85 83

press@stenaline.com

Om Stena Line

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 33 300 seglingar per år och omkring 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor årligen. Mer information finns på

www.stenaline.com