Nu kan även passagerare resa med Stena Lines nya färjelinje till Finland

Från och med den 1 april kan passagerare som kommer med bil, MC eller till och med cykel resa med Stena Lines nya linje från Nynäshamn till Hangö i Finland. Den nya rutten är en del i Stena Lines ambition att stärka sin position i Östersjöområdet. Den var de första månaderna en renodlad godsfärjelinje men har nu även öppnat för passagerare, en glädjande nyhet inför påsken och sommarsäsongen.

Stena Lines nya linje mellan Nynäshamn och Hangö trafikeras från februari i år av färjan Urd och har de två första månaderna varit en renodlad godsfärjelinje. Men från och med den 1 april kan även passagerare med eget fordon - det kan vara en bil, MC eller till och med cykel - resa med Stena Line mellan Sverige och Finland. Givetvis kan man också ta med sin husvagn! Att färjelinjen öppnat för passagerare är en glädjande nyhet för många som vill besöka vänner och släktingar under påsken och sommarsäsongen. För närvarande sker en avgång varannan dag i vardera riktningen, men redan i slutet av maj tillkommer ytterligare en färja, Urds systerfartyg Stena Gothica. Det kommer då att finnas dagliga avgångar från var och en av hamnarna.

Hangö är en klassisk sommarstad, och ligger väl placerad knappa två timmar med bil från både Åbo och Helsingfors. Överfarten tar 13 timmar och färjan seglar över kvällen och natten, vilket innebär att resan blir smidig och bekväm för passagerarna. Ombord på Urd finns det fina hytter – även för den som vill ha med sitt husdjur – en buffétrestaurang, ombordbutik, bar, och annat som behövs för en avkopplande resa.

Urd och Stena Gothica är RoPax-färjor som har en kapacitet om 1 600 lastmeter och 186 passagerare vardera. Den nya linjen är en av många strategiska förstärkningar som Stena Line under de senaste åren gjort i den expansiva Östersjöregionen där man velat växa med sina kunder.

Snabbfakta om linjen Nynäshamn-Hangö:

• Startade den 1 februari 2022
  • Tar passagerare med bil, MC eller cykel från 1 april 2022
  • För närvarande tre avgångar per vecka i vardera riktningen
  • Full trafik med två färjor och dagliga avgångar från slutet av maj 2022
  • Trafikeras av Urd och från maj även Stena Gothica, som vardera har 1 600 lastmeter och tar 186 passagerare
  • Överfartstid 13 timmar

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och till sjöss. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen, som har 15 700 anställda och en årlig omsättning om ungefär 37 miljarderMer information finns på  www.stenaline.com