Nu vill allt fler svenskar boka sin påsksemester med Stena Line

Allt fler svenskar planerar för en semester utomlands. Hela 10 procent av bokningarna som görs för de kommande sex månaderna går till vårt grannland Danmark, visar en ny undersökning gjord av Visit Sweden. Även Stena Line vittnar om att tio gånger fler svenskar bokat en resa i april jämfört med föregående år, inför påsken och högsäsongen på rutten Halmstad-Grenå.

Hos Stena Line har årets högsäsong kickstartat i och med påskhelgen, då allt fler svenskar valt att boka färjerutten Halmstad – Grenå för att spendera sin semester i Danmark. Stena Line ser ljust på framtiden och förväntar sig nu en påsk och högsäsong nära samma bokningsnivå som före pandemin.

- Att fler svenskar upptäcker rutten Halmstad-Grenå och väljer att boka sin semester med Stena Line är mycket glädjande. Detta ser vi i de ökade bokningstalen inför påskhelgen och det är en trend som håller i sig inför stundande högsäsong och sommarsemester. Med färjan från Halmstad till Grenå kan svenskar snabbt och smidigt ta sig till Jylland och uppleva allt som vår danska destination har att erbjuda, säger Julia Kronberg, Regional Travel Manager på Stena Line.

Med Stena Line kan man på ett snabbt, smidigt och trivsamt sätt resa med hela familjen, partnern eller vännerna. Packa bilen, kör ombord på Stena Nautica i Halmstad och var framme i danska Grenå på bara 4 timmar och 35 minuter. Semestern börjar redan ombord på färjan, där passagerarna kan njuta av havsutsikten, fynda i ombordbutiken, ta en avslappnande fikapaus eller äta vällagad mat i restaurangen. I biografen kan man se film och för de små blir både själva färjeresan ett äventyr och de kan släppa loss i Happy World.

På plats i Grenå finns mycket att uppleva för både vuxna och barn. Stanna i semesterparadiset Grenå, som är ett mysigt resmål för dig som vill uppleva havet, naturen och ”hyggen” i en småstad. Eller res en kort sträcka med bil för att besöka Danmarks näst största stad och ”världens minsta storstad” Århus som är en väl bevarad hemlighet för många svenskar. Århus har av New York Times listats som ett av världens hetaste resmål. Här finns en pittoresk historisk stadskärna med förstklassig shopping och ett stort nöjesutbud. På korta avstånd från färjan finns även upplevelsecenter, djurparker, museer och natursköna omgivningar.

Nedan listas ett urval av vad östra Jylland har att erbjuda, varav en del premiäröppnar för säsongen lagom till påsk:

• Ett hav av upplevelser väntar på Kattegatcentret i Grenå. Här simmar mer än 250 arter av marina djur; allt från läskiga hajar till färgglada korallfiskar och söta sälar.
  • På Skandinavisk Dyrepark utanför Grenå kan du komma nära inpå skandinaviska djur som varg, räv, älg och havsörn i deras naturliga miljöer. I vår bjuder isbjörnstvillingarna som föddes i december på en extra sötchock.
  • Under glaskupoler i staden Randers växer Randers Regnskov – en konstgjord regnskog som är hem för fler än 200 djurarter och 450 växtarter.
  • I Den Gamle By i Århus, som är ett av de största och äldsta friluftsmuseerna i världen, går det att göra en fascinerande tidsresa till forna Danmark.
  • ARoS Konstmuseum i Århus är ett av norra Europas största konstmuseer och består av hela 21 000 kvadratmeter fördelat på tio våningar. I denna kubistiska byggnad, ritad av det världsberömda arkitektkontoret Schmidt Hammer Lassen, hänger konst från den danska guldåldern och modernismen samt internationell samtidskonst.
  • Du behöver inte åka till Köpenhamn för att gå på Tivoli! Med fler än 40 åkattraktioner finns det på Tivoli Friheden i Århus spännande upplevelser för både stora och små. Friheden är också känt för sina pop- och rockkonserter. I maj inviger man en ny utomhusscen med internationell standard och plats för minst 15 000 åhörare. Missa inte när Aqua uppträder­­ den 20 maj!

För mer information, vänligen kontakta: Julia Kronberg, regional travel manager hos Stena Line, +46 (0)704 85 81 22 eller mail: julia.kronberg@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och till sjöss. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen, som har 15 700 anställda och en årlig omsättning om ungefär 37 miljarder.

Att fler svenskar upptäcker rutten Halmstad-Grenå och väljer att boka sin semester med Stena Line är mycket glädjande. Detta ser vi i de ökade bokningstalen inför påskhelgen och det är en trend som håller i sig inför stundande högsäsong och sommarsemester. Med färjan från Halmstad till Grenå kan svenskar snabbt och smidigt ta sig till Jylland och uppleva allt som vår danska destination har att erbjuda.
Julia Kronberg, Regional Travel Manager Stena Line