Ny reseundersökning: Vägen till en lyckad weekendresa går via magen

Den kulinariska upplevelsen är A och O när svenskarna åker på weekendresa. I en ny undersökning av Stena Line uppger 7 av 10 att god mat och dryck är den viktigaste faktorn för en lyckad weekend.
Samtidigt uppger 62 procent att de planerar en weekendresa under hösten.

Stena Line har i samarbete med undersökningsföretaget ScandInfo undersökt 1165 vuxna svenskars inställning till resor och turism i rapporten Stena Lines Resebarometer. Den senaste omgången har temat ”Weekendresor” och undersöker bland annat vad svenskarna kräver av en lyckad weekendresa. Mat och dryck toppar listan följt av ett bra boende (60%) och det är framförallt 40-talisterna som är beredda att betala extra för ökad komfort.

Hälften av respondenterna anser att atmosfären på resmålet har stor inverkan på om det blir en trevlig weekend och 37 procent kräver fint väder för att känna sig nöjda. Bra shopping är viktigast för åldersgruppen 18-40 år och bland svenskarna prioriterar kvinnor (42%) shopping högre än män (33%). I åldersgruppen 51-70 ägnar man sällan sin weekend åt shopping. Däremot tycker 36 procent att det är viktigt med intressanta kulturella upplevelser på resmålet.

Att det finns bra möjligheter till avkoppling under weekendresan är något som prioriteras av svenskarna (35%) och det skall vara enkelt och smidigt att ta sig till resmålet. Allra viktigast är detta för norrlänningar och stockholmare.
- Undersökningen visar tydligt att svenskarna vill leva det goda livet under sina weekendresor med god mat och dryck och fint boende. Det är faktorer som uppskattas av hela befolkningen, även om till exempel maten tycks bli allt viktigare ju högre inkomst som finns i hushållet. För oss på Stena Line är det här viktiga och intressanta fakta. Många resenärer börjar sin weekendresa ombord på våra fartyg och vi vill naturligtvis ge dem bästa tänkbara start på resan, säger Martin Ahlgren, PR-ansvarig på Stena Line.

Fakta Stena Lines Resebarometer om weekendresor
Viktigaste faktorerna för en lyckad weekend:
1. God mat och dryck
2. Bra boende
3. Trivsam atmosfär på resmålet
4. Fint väder
5. Enkel och smidig resa till resmålet

Viktigaste aktiviteterna för en lyckad weekend:
1. Bra shopping
2. Bra kulturella upplevelser