Nytt fartyg förstärker Göteborg-Frederikshavn

Stena Line sätter in fartyget M/S Ask på linjen Göteborg-Frederikshavn, med start lördagen 25 juli.

Med anledning av att Stena Jutlandica är tagen ur trafik för reparation åtminstone till och med den 2 augusti tidigarelägger Stena Line flytten av fartyget M/S Ask till linjen Göteborg-Frederikshavn. M/S Ask ett RoPax-fartyg, vilket innebär att hon kan ta ombord både passagerare och frakt, men betoningen ligger på frakt. Hon kommer inledningsvis att gå med en avgång om dagen från respektive hamn. Premiärturen planeras till klockan 21.00, lördagen den 25 juli, från Frederikshavn.

– Med M/S Ask på plats kan vi flytta ännu mer frakt från Stena Danica så att hon kan gå med fler passagerare och bilar. Att snabbt kunna flytta M/S Ask hit är en av fördelarna med Stena Lines stora och flexibla linjenät och fartygsflotta, säger Niclas Mårtensson, vice vd på Stena Line.

M/S Ask trafikerar idag Stena Lines linje mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland. Fartyget är sedan tidigare utsett att ersätta Stena Scanrail på linjen Göteborg-Frederikshavn under hösten. M/S Ask seglar nu under dansk flagg men kommer senare att gå under namnet Stena Gothica och under svensk flagg.

M/S Ask kommer inledningsvis att använda Stena Jutlandicas läge vid Masthuggskajen i Göteborg och läge 4 i Frederikshavn.

Fakta om fartyget:

M/S Ask är byggd 1982 i Italien och är något mindre än Stena Jutlandica, 171 x 20 meter, jämfört med 184,4 x 27,8 meter. Hennes totala kapacitet är 186 passagerare och cirka 100 lastbilar.

Taggar:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.

Citat

Niclas Mårtensson, vice vd på Stena Line