Social inloggning förenklar för Stena Lines kunder

Som ett av de första rederierna i Europa erbjuder nu Stena Line sina kunder att logga in på deras hemsida med hjälp av både Facebook- och Googlekonton. Det nya inloggningssättet möjliggjordes för två veckor sedan och lanseringen har varit problemfri.

För att undvika att kunderna ska behöva minnas ännu ett lösenord har Stena Line nu gjort det möjligt att via Facebook och Google-konton boka resor och se över redan bokade resor. Vare sig man loggar in med det vanliga kontot, som består av en mailadress och ett lösenord, eller om man loggar in via sociala medier får man samma möjligheter på hemsidan.

Anders Hellberg, Group Online Manager på Stena Line, förklarar hur tankarna har gått kring arbetet:

- Den största fördelen för våra kunder är att de inte behöver memorera ytterligare ett användarnamn och lösenord. Samtidigt som det blir enklare att skapa ett nytt konto och boka då vi kan för ifylla kundens publika uppgifter från de sociala nätverken.

Har man redan ett konto på Stena Lines hemsida kan man även slå ihop detta med sitt sociala login för att undvika att ha två konton att hålla reda på.

- En tydlig trend inom sociala medier är fokuseringen på fördelarna för kunden samt användbarheten, och detta är ett bra exempel på ett sådant, säger Ronja Gustavsson, ansvarig för sociala medier på Stena Line som också arbetat med det nya inloggningssättet.

Senare i år kommer även möjligheten att logga in med både Yahoo och MSN att träda i kraft.

Stena Line, Göteborg

7 februari 2012

För mer information, kontakta Ronja Gustavsson som ansvarar för sociala medier på telefonnummer 031 858187.