Stena Line återupptar passagerartrafik till Lettland

Med anledning av restriktioner på grund av COVID-19 har färjerederiet Stena Line sedan mitten av mars endast fått transportera gods och passagerare med särskilt tillstånd ombord på färjorna mellan Sverige och Lettland. Efter nya positiva besked från de lettiska myndigheterna återupptas nu reguljär passagerartrafik på Stena Lines färjelinje Nynäshamn-Ventspils.

Sedan tidigare har Stena Line återupptagit den reguljära passagerartrafiken till Danmark, Tyskland och Polen under våren och sommaren. Samtliga färjor på rederiets 18 färjelinjer i Europa seglar med begränsat antal passagerare ombord för att möjliggöra social distansering och ett antal nya säkerhetsrutiner har införts ombord på färjorna och i terminalerna. Bland de viktigaste säkerhetsrutinerna finns:

• Social distansering ombord möjliggörs genom begränsat antal resande per avgång samt väl markerat både i terminaler och ombord på fartygen.
  • Endast frisk havsluft som ej cirkuleras i ventilationssystemen används ombord.
  • Nya kraftfulla ångmaskiner används för att städa och desinficera hytter och allmänna utrymmen ombord på färjorna.
  • Utökad städning och desinfektion av så kallade ”hand contact hot spots”, såsom handtag, ledstänger, knappar och skärmar ombord och i terminaler.
  • Självserveringen på de välkända bufféerna ombord ersätts med tallriksservering.
*För länder med fler än 16 smittade per 100 000 invånare gäller fortsatt 14 dagars karantän vid ankomst i Lettland. Läs mer om gällande inreseregler på https://www.spkc.gov.lv/lv/if-returning-toentering-latvia

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)704 85 85 32, press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 18 linjer i norra Europa som årligen gör 28 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 14 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com