Stena Line återupptar passagerartrafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn

Danska myndigheter meddelade under torsdagen att det lättar på flera av de restriktioner som infördes den 9 november i sju kommuner på norra Jylland. Stena Line återupptar därmed passagerartrafiken på linjen Göteborg-Fredrikshamn från och med fredag 20 november.

Danska myndigheter införde den 9 november kraftfulla restriktioner för att minska smittspridningen av COVID-19 i sju kommuner på norra Jylland. Under torsdagen den 19 november meddelade de danska myndigheterna att de lättar på flera av restriktionerna från och med fredag 20 november, däribland kultur- och fritidsliv, restauranger samt kollektivtrafik och färjetrafik. Stena Line återupptar därmed passagerartrafiken på linjen Göteborg-Fredrikshamn som varit tillfälligt stängd sedan 9 november.

”Vi följer precis som tidigare myndigheternas rekommendationer och kommer därmed att åter öppna upp för passagerartrafik på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Vi fortsätter självklart också med de extra säkerhetsåtgärder som vi infört ombord samt att vi reducerat antal passagerare ombord för att möjliggöra social distansering under resan, säger Elisabeth Lönne, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer.

Stena Line seglar totalt ett 50-tal avgångar per vecka på linjen Göteborg-Fredrikshamn och ytterligare ett 20-tal avgångar per vecka på den nya linjen mellan Halmstad och Grenå.

För mer information om gällande reserestriktioner till Danmark besök https://coronasmitte.dk/rejser-ind-i-danmark
För mer information om Stena Lines COVID-19 säkerhetsåtgärder ombord, besök www.stenaline.se/sail-safe

För mer information, kontakta:
Carl Mårtensson, Presschef Stena Line
+46 (0)704 85 83 32 eller carl.martensson@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 18 linjer i norra Europa som årligen gör 28 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 14 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com

Snabbfakta

Stena Line återupptar passagerartrafiken på Göteborg-Fredrikshamn fredagen den 20 november

Elisabeth Lönne, Trade Director BR Denmark